عضویت در کانال مدیریت فرایند
پیرامون اهمیت مدارک تحلیل کسب و کار IIBA
گواهی نامه تحلیل کسب و کار

بطور کلی دو موسسه مطرح در زمینه آزمون های بین المللی تحلیل کسب و کار وجود دارد.

  • موسسه IIBA
  • موسسه PMI

در این مطلب در خصوص انواع گواهی نامه های بین المللی صادر شده توسط موسسه IIBA صحبت خواهیم کرد.

 

انجمن بین المللی تحلیل کسب و کار (IIBA) یک مؤسسۀ بنام و مشهور در زمینۀ تحلیل کسب و کار است. با اینکه حدود دو دهه از قدمت این مؤسسه می گذرد اما در این مدت اندک توانسته است، علاقه مندان زیادی که اغلب متخصص تحلیل کسب و کار (Practitioner) هستند به دور  خود جمع نماید. این مؤسسه علاوه بر ارایۀ استانداردهای نوین در زمینۀ تحلیل کسب و کار، قادر خواهد بود که برای علاقه مندان، ضمن فراهم کردن آزمون برای آنان گواهینامه های معتبر بین المللی صادر نماید.

 

IIBA در حال حاضر مجموعۀ گواهینامه های زیر را از طریق آزمون تستی و چهارگزینه ای صادر می کند:

  • IIBA Core Business Analysis Certifications
  • Entry Certificate in Business Analysis™ (ECBA™)
  • Capability in Business Analysis™ (CCBA®)
  • Certified Business Analysis Professional™ (CBAP ®)
  • IIBA Specialized Business Analysis Certifications
  • Certificate in Cybersecurity Analysis (IIBA®- CCA)
  • Agile Analysis (IIBA®-AAC) Certification
  • Certification in Business Data Analytics (IIBA®- CBDA)
  • Certification in Product Ownership Analysis (IIBA®- CPOA)

 

در واقع می توان گفت که این گواهینامه ها به دو گروه تقسیم می شوند:

  • گروه اول گواهینامه هایی هستند که تحت عنوان تحلیل کسب و کار اطلاق می گردند و شامل سه گواهینامۀ ECBA™، CCBA® و CBAP ® هستند که از کتاب BABOK ویرایش سوم از آنها سوال به عمل می آید. این سه گواهینامه در طول همدیگر نیستند و در سه سطح مقدماتی (ECBA)، متوسط (CCBA) و پیشرفته (CBAP) قلمداد می گردند و شخص می تواند برحسب دانش و تخصص و سابقه کاری خویش در هر کدام از آنها شرکت نماید. یعنی الزامی ندارد البته در آزمون مقدماتی شرکت کرده و بعد در آزمون متوسط شرکت کند و از همان ابتدا در صورت صلاحدید و داشتن شرایط احراز، در ازمون متوسط یا حتی پیشرفته شرکت کند.

 

  • گروه دوم گواهینامه های تخصصی هستند که غیر از استاندارد BABOK هستند و در واقع این ۴ گواهینامه از ۴ کتاب و استاندارد دیگر از آنها سوال به عمل آید. این ۴ حوزه عبارتند از امنیت سایبری، تحلیل کسب و کار چابک، تحلیل داده های کسب و کار و تحلیل مالکیت محصول که به ترتیب شامل گواهینامه های IIBA®- CCA، IIBA®-AAC، IIBA®- CBDA و IIBA®- CPOA می شوند.

 

به طور خلاصه می توان گفت که IIBA دارای ۵ استاندارد محوری است که از آنها ۷ آزمون و متعاقب آن ۷ گواهینامه شکل می گیرد:

 

دوره تحلیل کسب و کار

 

 

دوره مدیریت چابک

 

دوره تحلیل کسب و کار

 

 

دوره تحلیل کسب و کار

 

 

طبق بررسی ها و پایش هایی که IIBA انجام داده است اخذ این گواهینامه ها برای متخصصان کسب و کار باعث می شود که شخص دارای اعتماد به نفس بالا در حین کار شود و همچنین مسائلی مربوط به ارتقای شغلی و افزایش دستمزد آنها در مقیاس جهانی افزایش یابد.

 

میل به گرفتن این مدارک در دنیا روز به روز بیشتر می شود و مخاطبان زیادی هر روزه به خیل دارندگان این مدارک در دنیا افزوده می گردد. تا پایان ۳۱ ژولای تعداد دارندگان مدارک IIBA به شرح ذیل بوده است:

 

دوره تحلیل کسب و کار

 

در ایران نیز، علاقه مندان زیادی هستند که می خواهند در این آزمون ها شرکت نمایند و گواهینامه های آن را دریافت کنند.

آکادمی تحلیل کسب و کار قادر خواهد بود که تمام امکانات لازم را برای برگزاری دوره های آموزشی مطلوب، ارائۀ تست های شبیه سازی شده (Cloned) آزمون اصلی و برگزاری تورهای آموزشی مفید همراه با منتورینگ افراد، فراهم نماید تا افراد بتوانند این مدرک را با تلاش نخستین به دست بیاورند.

 

آزمون تحلیل کسب و کار

 

 

نمونۀ بالا یک گواهینامۀ تحلیل کسب و کار چابک (IIBA®-AAC) است که توسط یکی از مدرسان تحلیل کسب و کار آکادمی تحلیل کسب و کار طی چند هفتۀ گذشته به دست آمده است. در واقع مسیر روشن است و علاقه مندان در صورت تمایل می توانند با مراجعه و یا تماس با آکادمی تحلیل کسب و کار، ضمن پرس و جو در مورد برگزاری دوره آموزش تحلیل کسب و کار BABOK و گواهینامه های تحلیل کسب و کار، اطلاعات مفیدی به دست بیاورند و سپس با ثبت نام در دوره های آنها و در دست داشتن تست های شبیه ساز آزمون اصلی، خود را برای آزمون آماده نمایند.

 

آکادمی تحلیل کسب و کار قادر خواهد بود که ضمن پشتیبانی علاقه مندان و مخاطبان این آزمون ها، مراحل مربوط به ثبت نام، میزان آماده سازی مطلوب، راهنمایی برای چگونگی خواندن استانداردها و برخورداری از تست های آزمون، آنها را تا مرز بالایی جهت آزمون آماده نماید.

 

همچنین برای تضمین در قبولی آزمون CCBA یک بوت کمپ فوق العاده برگزار خواهیم کرد. این بوت کمپ دارای تضمین قبولی در آزمون است. یعنی درصورت عدم قبولی در آزمون IIBA-CBAP® مبلغ پرداخت شده عودت می گردد. البته از طریق مصاحبه پیش از ثبت نام، علاقه مندان مورد ارزیابی قرار گرفته تا خیال مان بابت قبولی شما در این آزمون راحت شود.

 

کسانی  میتوانند در این بوت کمپ شرکت کنند که شرایط زیر را دارا می باشند:

  • قبلاً در دورۀ تحلیل کسب و کار آکادمی تحلیل کسب و کار شرکت کرده اند.
  • در دیگر مؤسسات، دورۀ تحلیل کسب و کار را گذارنده باشند.
  • فیلم دوره های قبلی تحلیل کسب و کار موسسه ما را تهیه و مشاهده کرده باشند.
  • توانایی قابل قبول در خواندن متون انگلیسی مدیریت و مهندسی صنایع
  • قبولی در مصاحبه تعیین سطح

 

گواهی نامه تحلیل کسب و کار

 

به اشتراک بگذارید :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .