عضویت در کانال مدیریت فرایند
10 دلیل برای انتخاب گواهینامه تحلیل کسب و کار CBAP
مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار

اداره آمار کار ایالات متحده، تجزیه و تحلیل کسب و کار را به عنوان یکی از مشاغلی که سریع ترین رشد را بین سال‌ های 2016 تا 2026 داشته و با رشد 14 درصدی روبرو است، پیش‌بینی می‌کند. تجزیه و تحلیل کسب و کار حرفه ای بسیار چالش برانگیز و در عین حال بسیار پر ارزش است. یک تحلیلگر کسب و کار مطمئنا یکی از بهترین دارایی های سازمان محسوب می‎شود. تحلیلگر کسب و کار می‎بایست اهداف سازمانی خود را درک کرده، نیازهای کسب و کار خود را شناسایی نموده و راه حل های خوبی را برای برآورده کردن این نیازها توصیه نماید. تحلیلگران کسب و کار همچون پلی میان ذینفعان کسب و کار و معماران تکنولوژی، عمل می‎کنند. آنها اطلاعات را جمع آوری کرده، فرآیندهای مستندسازی را انجام داده و اسناد نهایی را به تأیید کاربران می‎رسانند.

 

یک تحلیلگر خوب کسب و کار باید در مهارت هایی توانایی داشته باشد که به او در برنامه ریزی و نظارت بر تجزیه و تحلیل کسب و کار، تجزیه و تحلیل سازمانی، مدیریت الزامات، ارتباطات، ارزیابی راه حل ها و اعتبار سنجی کمک می‎نماید. این مهارت‌ها به تحلیلگرکمک می‌کنند تا مسئولیت‌های خود را به نحو احسن و با صرف زمان کمتر و یا بدون توقف انجام دهد.

 

اعطای گواهینامه و ارائه آموزش به تحلیلگران کسب و کار کمک می‎کند تا در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار متمایز شوند، به آنها کمک می‎کند تا بر مهارت ها و ابزارهای مختلف مورد نیاز در حوزه خود تسلط یابند و در این فرآیند مدرکی دال بر شایستگی نیز در اختیار آنان قرار داده می‎شود. تحقیقات و بررسی های بازار بارها نشان داده است که تحلیلگران کسب و کار دارای گواهینامه حقوق بسیار بالاتری نسبت به کسانی که گواهینامه ندارند، دریافت می‎نمایند.

 


سایر مزایای مهم دریافت گواهینامه عبارتند از:

  • صدور گواهینامه به بهبود عملکرد کلی کمک می‎کند
  • عدم اطمینان در ارتباط با آنها از بین می‎رود و فرصت های بازار برایشان گسترش می‎یابد
  • یک تحلیلگر کسب و کار دارای گواهینامه دیدگاه گسترده تری نسبت به تکنیک ها و رویکردهای تحلیلگری کسب و کار دارد و توانایی های بهتری را در اصول و عمل نشان می‎دهد.
  • کارفرمایان هنگام استخدام یک تحلیلگر کسب و کار دارای گواهینامه، اعتماد بیشتری از خود نشان می‎دهند، زیرا این امر تعهد تحلیلگر را نیز نشان می‎دهد، چرا که آماده شدن برای گواهینامه ها و پاس کردن آزمون ها کار آسانی نیست.

 

گواهینامه های تجزیه و تحلیل کسب و کار IIBA محبوب ترین گواهینامه تجزیه و تحلیل کسب و کار در جهان می‎باشند. IIBA بیش از یک دهه است که حرفه تجزیه و تحلیل کسب و کار و صدور گواهینامه را ترویج می‎نماید. فضای صدور گواهینامه برای جامعه BA ، تحت تسلط IIBA و گواهینامه های اصلی آن است، این گواهینامه ها عبارتند از:

 

  • ECBA – گواهی ورود به تجزیه و تحلیل کسب و کار – سطح پایه، ایده آل و مناسب ترین گواهینامه برای مبتدیان و تازه کارها

 

  • CCBA   -گواهی صلاحیت در تجزیه و تحلیل کسب و کار – سطح متوسط، ایده آل و مناسب ترین گواهینامه برای حرفه ای ها با 2-3 سال سابقه کار تحلیلگری

 

 


 CBAP چیست؟

گواهینامه حرفه ای تجزیه و تحلیل کسب و کار (CBAP) تحسین برانگیزترین گواهینامه حرفه ای تحلیل کسب و کار از IIBA، کانادا است. CBAP گواهینامه ای است که برای متخصصان ارشد تجزیه و تحلیل کسب و کار با بیش از 5 سال تجربه تجزیه و تحلیل در زمینه کسب و کار مناسب می‎باشد.

 

این گواهینامه طراحی شده است تا به متخصصان کسب و کار کمک کند که مهارت ها و تخصص های جدیدی در وظایف، تکنیک ها، برنامه ریزی و اجرای تجزیه و تحلیل کسب و کار کسب نمایند. متخصصان کسب‌ و کار پس از دریافت این گواهینامه می‌توانند به سرعت تغییرات سریع صنعت فناوری اطلاعات را بپذیرند و شایستگی‌های لازم را در تمام فازهای نقش‌های تحلیل کسب ‌و کار مدیریت نمایند.

 


معیارهای واجد شرایط بودن برای CBAP چیست؟

CBAP که گواهینامه سطح 3 IIBA است، دارای معیارهای واجد شرایط بودن بسیار دقیقی می‎باشد. معیارهای واجد شرایط بودن در آزمون به شرح زیر است:

  • 7500ساعت تجربه تجزیه و تحلیل در 10 سال گذشته که 900 ساعت آن باید در 4 حوزه از 6 حوزه دانش ذکر شده در ورژن 3 راهنمایBABOK باشد.
  • 35 ساعت توسعه حرفه ای در 4 سال گذشته
  • دو معرف که می‎توانند مدیر دوره کاری، مشتری، یا یک متخصص تجزیه و تحلیل کسب و کار دارای گواهینامه CBAP باشند.
  • کد رفتاری امضا شده متعلق به IIBA

 


مزایای گواهی CBAP چیست؟

در محیط های کاری رقابتی امروز، تحلیلگران ارشد کسب و کار، نیروی های کلیدی پشت تحویل یک پروژه موفق محسوب می‎شوند. حوزه تجزیه و تحلیل کسب و کار، به دلیل رشد سریع، مملو از چالش‌های مختلفی است، از جمله اصطلاحات ناسازگار در سازمان‌ها، عدم استانداردسازی و وجود مشکلات در ارزیابی ریسک‌ها. آموزش CBAP به تحلیلگران کسب و کار کمک می‎کند که مهارت های خود را بهبود بخشند و این کاستی ها را به طور موثر برطرف نمایند.

 

دریافت گواهینامه CBAP نشان می‎دهد که فرد حرفه ای سال ها تجربه در تجزیه و تحلیل کسب و کار داشته، در شناسایی نیازهای کسب و کار سازمان متخصص بوده و می‎تواند بهترین راه حل ها را برای دستیابی سازمان به حداکثر منافع پیشنهاد نماید. پیگیری CBAP با توجه به آنچه تاکنون در زمینه BA در معرض آن بوده‌اید شما را به دنیای گسترده‌تری وارد خواهد کرد.

 


برخی از مزایای CBAP که می‎توانید با داشتن گواهینامه CBAP تجربه کنید عبارتند از:

 

  • حقوق و مزایای بالاتر

طبق نظرسنجی حقوق و دستمزد IIBA در سال 2020، BA هایی که دارای گواهینامه CBAP هستند 59٪ بیشتر از همتایان بدون گواهینامه خود درآمد دارند. شرکت های درجه یک در سراسر جهان ترجیح می‎دهند متخصصان CBAP را به دلیل مهارت ها و تخصصشان در تجزیه و تحلیل کسب و کار استخدام نمایند. بنابراین، دریافت گواهینامه CBAP می‎تواند فرصت های شغلی بیشتر، درآمد بهتر و شناخت جهانی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

  • عملکرد پیشرفته

آزمون CBAP نیاز به درک عمیق BABoK و اعمال مفاهیم BABoK در سناریوهای مختلف تحلیل کسب و کار دارد. بنابراین، کارشناسی که گواهینامه CBAP را دریافت می‎کند، اصول، شیوه ها و تکنیک های تجزیه و تحلیل کسب و کار را که در ورژن سوم BABOK مشخص شده است، به نحوی کاملاً کارآمد می‎داند. چنین فردی در اجرای موثر این تکنیکها برای تولید نتایج قابل اعتماد و سازگار صلاحیت پیدا می‎کند. همچنین، صلاحیت لازم را در شش حوزه دانش ذکر شده در BABOK، پیدا می‎کند که عبارتند از:

  • برنامه ریزی و نظارت BA
  • استخراج و همکاری
  • مدیریت چرخه عمر الزامات
  • تحلیل استراتژی
  • تجزیه و تحلیل الزامات و تعریف طراحی
  • ارزیابی راه حل

 

  • پتانسیل شغلی پیشرفته

شرکت ها در سرتاسر جهان همیشه به دنبال تحلیلگران کسب و کار بسیار ماهر و متخصص هستند. شرکت ها ترجیح می‎دهند افراد حرفه ای را استخدام کنند که دارای یکی از گواهینامه های شناخته شده BA  در صنعت مانند گواهینامه CBAP باشند. متخصصان BA در سرتاسر جهان گزارش کرده‌اند که گواهینامه نه تنها باعث افزایش حقوق و دستمزد می‌شود، بلکه فرصت‌های بیشتری را برای ترفیع و فرصت‌های شغلی جدید فراهم می‎نماید. دریافت گواهینامه به جلوتر ماندن از رقبا کمک می‎کند. به طور خلاصه، به آنها کمک می‎کند تا با ایجاد مسیری جدا و مجزا در صنعت فناوری اطلاعات و جامعه کسب و کار، پتانسیل شغلی خود را ارتقا دهند.

 

  • شناسایی توسط همتایان حرفه ای و مدیریت

سازمان ها، کارفرمایان آینده و همتایان حرفه‌ای، متخصصان دارای گواهینامه CBAP را به عنوان افرادی می‌شناسند که واجد شرایط بوده و حرفه خود را جدی می‌گیرند. با این افراد به عنوان متخصصان شایسته ای رفتار می‎شود که نقشی حیاتی در موفقیت یک پروژه ایفا می‎کنند به عبارت ساده، گواهینامه ها را می‎توان به نوعی «مهر برتری» در نظر گرفت.

 

  • رضایت از دستیابی به یک مایل استون شخصی

برای متخصصان BA، دریافت گواهینامه CBAP (به دلیل ماهیت آزمون گواهینامه)، به این معنی است که آنها در این زمینه متخصص هستند. این چیزی است که به آنها کمک می‎کند تا از نردبان موفقیت بالا بروند و به اهداف و رویاهای خود برسند. این امر به آنها در تبدیل شدن به یک BA موثر و قابل اعتماد کمک می‎نماید. دریافت گواهینامه CBAP قطعاً یک دستاورد مهم است که اعتماد به نفس فرد را به طور چشمگیری افزایش می‎دهد.

 

  • تبدیل شدن به بخشی از یک گروه حرفه ای نخبه

گواهینامه CBAP یک تحلیلگر کسب و کار ارشد را به جمع متخصصان نخبه ارتقا می‎دهد که در زمینه/دامنه خود به عنوان بهترین متخصصان در نظر گرفته می‎شوند. حدودا بیش از 10 هزار متخصص دارای گواهینامه  CBAP  در سطح جهان وجود دارد و اینکه یکی از آنها باشید کار کمی‎نیست. CBAP بودن مانند عضویت در باشگاه نخبگان برای متخصصان BA است. جامعه BA برای به اشتراک گذاشتن و بحث در مورد ایده های مربوط به تجزیه و تحلیل کسب و کار به متخصصان دارای گواهی CBAP توجه دارد. تعامل با چنین مجموعه نخبه ای از متخصصان به افزایش مستمر مهارت ها و دانش BA و همچنین به ایجاد ارزش و معنای بیشتر برای حرفه BA کمک می‎کند.

 

  • بهبود مستمر

دستیابی به گواهینامه و حفظ آن به این معنی است که شما باید تلاشی مستمر برای بهبود و اصلاح مهارت های خود در شیوه ها و فعالیت های تجزیه و تحلیل کسب و کار داشته باشید. این بدان معنی است که شما می‎توانید به طور مداوم نیاز به آموزش های جدید را بر اساس نیازهای حرفه ای خود شناسایی نموده و آنچه را که برای تقویت آنها لازم است انجام دهید.

 

  • مربیانی برای تحلیلگران تازه کار

نقش یک تحلیلگر ارشد کسب و کار هم هیجان انگیز است و هم چالش برانگیز. یک CBAP اغلب تیمی ‎از   BA  را رهبری کرده و ارائه راهنمایی های لازم به آنها را نیز بر عهده می‎گیرد. CBAP یک تحلیلگر ارشد حرفه ای را با مجموعه مهارت ها و دانشی مسلح می‎کند که در برآورده کردن مقتضیات ثابت رهبری و راهنمایی تحلیلگران تازه کار بسیار ارزشمند است.


چگونه یک CBAP شوم؟

آماده شدن برای امتحان CBAP ممکن است یک کار دلهره آور باشد. آمادگی برای امتحان شامل موارد زیر می‎شود:

  • واجد شرایط بودن برای گواهینامه
  • پر کردن درخواستCBAPو دریافت تایید آن
  • آماده شدن و قبولی در آزمونCBAP

 

آزمون CBAP یک آزمون 3.5 ساعته است که شامل 120 سوال بر اساس راهنمای BABOK می‎باشد. امروزه بررسی آنلاین از راه دور برای آزمون CBAP امکانپذیر است.  این گزینه جدید انعطاف پذیری را برای شرکت در آزمون آنلاین از هر کجای دنیا فراهم می‎کند، هر چند که گزینه مرکز آزمون نیز هنوز در دسترس می‎باشد. به هر حال، قبل از شرکت در آزمون، مطمئن شوید که معیارهای واجد شرایط بودن تعریف شده توسط IIBA را دارا می‎باشید.

 

آموزش صدور گواهینامه ارائه شده توسط آکادمی تحلیل کسب و کار به سازمان ها و شرکت کنندگان کمک می‎کند تا از مهارت ها و برتری خود از طریق دوره های صدور گواهینامه IIBA رونمایی کرده و آنها را ارتقا دهند.

 

گواهی نامه بین المللی تحلیل کسب و کار

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .