عضویت در کانال مدیریت فرایند
پادکست: یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند (بخش چهارم)
پادکست مدیریت فرایند

یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند (بخش چهارم)

در این پادکست نیر به مشکلات پروژه های مدیریت فرایند پرداخته می شود.در پادکست های قبلی درخصوص بعضی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند و راه حل های آن صحبت کردیم. یکی دیگر از مشکلاتی که اصولا مانع می شود سازمان ها سراغ مدیریت فرایند بروند و اجتناب کنند از این موضوع، پر هزینه بودن این پروژه هاست. چون اصولا این پروژه بزرگی و زمانبر است و سازمانها از اینکه این هزینه را انجام بدهند پرهیز می کنند. همچنین پیمانکارانی که قرار است این کار را در سازمان انجام دهند معمولا کیفیت کار بالایی ندارند.

در پادکست قبلی اشاره کردیم که یکی از راه حل هایی که باعث می شود ما تا حدود زیادی ریسک این پروژه ها را کاهش دهیم رویکرد خرده شکلات است. رویکرد خرده شکلات به این موضوع اشاره می کند که نیازی نیست ما به صورت آبشاری به پروژه مدیریت فرایند نگاه کنیم.بلکه می توانیم به صورت حلزونی با این موضوع برخورد کنیم. یعنی بخشی از فرایندهای سازمان را مدل کنیم و همانها رو اجرا کنیم و بعد از اینکه در سازمان تثبیت شد به سراغ فرایندهای بعدی برویم. یکی دیگر از رویکردهایی که در کاهش هزینه پروژه مدیریت فرایند کمک می کند این است که به جای اینکه پروژه ها را برون سپاری کنیم و سازمانها یا شرکتهای دیگر این کار را برای ما انجام بدهند، از منابع داخلی خود استفاده کنیم و به صورت درون سپاری این پروژه ها انجام بشود یعنی با استفاده از نفرات و نیروهایی که در واحدهای مختلفی داریم پروژه های مدیریت فرایند را انجام دهیم.

این روبکرد یک سری پیش نیاز دارد موسسات مطرح مثل گارتنر و امثال آن به بحث آموزش مدریت فرایند بسیار تاکید دارند. یکی از پیش نیازهای رویکرد درون سپاری آموزش است. این موسسات اشاره می کنند که آموزش حول چند محور اصلی انجام شود. محور اول حوزه مدیریت فرایندها است یعنی بدنه سازمان، مدیران و تیمی که قرار است کار بهبود فرایند و مدلسازی فرایند را انجام بدهند با مدیریت فرایند آشنا شوند. فرایندگرایی، وظیفه گرایی، سازمان فرایند گرا،سامزان وظیفه گرا، نحوه حرکت از وطیفه گرا به فرایند گرا، چرخه مدیریت فرایند، مدل زنجیره ارزش پورتر، مدلهای مرجعه مثل APQC مثل مدل مرجع شرکت SAP ، تحلیل و طراحی فرایندها، مقایسه BPM با سایر روبکردها مثل BPR و مثال هایی از این دست باید مطرح شود. بعلاوه که این دوستان باید در مورد چارچوبهای مدیریت فرایند و چارچوبها و متدولوژی های مطرح و قابل قبول و کارکردی که در سطح دنیا وجود دارد اطلاعات خوبی کسب کنند مثل چارچوب جیستون، چانگ و یا ARIS.

سرفصلی بعدی که سازمان باید در مورد آن اطلاعت کسب کند بحث مدلسازی است . اصولا ما روش های مختلفی برای مدلسازی داریم. معمولا سازمانها از روش مصاحبه استفاده می کنند. که اتفاقاً یکی مصادیق پر هزینه شدن پروژه مدیریت فرایند همین بحث است. یعنی ما یک تیم محدودی داریم فرض کنیم شرکتی هستیم با ۱۰ نفر نیرو . قاعدتا از طریق روش مصاحبه کار مدلسازی خیلی زمان خواهد برد. در پادکست های بعدی در مورد این صحبت خواهیم کرد که تاکتیکهایی وجود دارند که می توان جایگزین روش مصاحبه کرد.

متن کامل این قسمت را در پادکست فوق گوش دهید.

یکی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند (بخش چهارم) در این پادکست نیر به مشکلات پروژه های مدیریت فرایند پرداخته می شود.در پادکست های قبلی درخصوص بعضی از مشکلات پروژه های مدیریت فرایند و راه حل های آن صحبت کردیم. یکی دیگر از مشکلاتی که اصولا مانع می شود سازمان ها سراغ مدیریت فرایند بروند […]

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .