عضویت در کانال مدیریت فرایند
استاندارد CMMN چیست؟
استاندارد CMMN

استاندارد CMMN چیست؟

CMMN که مخفف Case Management Model & Notation است استاندارد دیگری است که مکمل BPMN بوده و درباره ی مدیریت مورد است. در CMMN نیز ما نمادهای بصری و یک قالب فایل مانند داریم که بین ابزارها مبادله می شود. در اینجا هدف مدل سازی از پیش تعریف نشده است. نسخه ۱٫۰ CMMN و نسخه ی بتای ۱٫۱ CMMN در سایت OMG موجود است که به زودی تصویب خواهد شد.

 


استاندارد CMMN

 

در CMMN نیز مانند BPMN ما اشکال پایه ای داریم که با شناخت آنها می توانیم یک مدل را درک نماییم. نماد مرحله دراین استاندارد مستطیلی است که در آن یک چهارخانه وجود دارد. این نماد نشان دهنده ی وجود یک منبع خاص است. مانند BPMN در اینجا نیز یک سری وظیفه و یک سری نماد داریم. نمادی که یک کار اختیاری را نشان می دهد یک مربع خط چین است.این نماد به این معنا است که این کار تنها در شرایط خاصی انجام می شود و ضرورتی ندارد که حتما اجرا شود.

 

دو دایره درون هم به معنی یک پیشامد است. همچنین یک فایل داریم که آن را فایل اطلاعاتی یا فایل موارد می نامیم و پس از آن یک بیضی می بینیم که معرف یک مرحله ی برجسته (نقطه ی عطف) است. در CMMN ما دنباله ای از اتفاقاتی که افتاده است را داریم و به شرح وقایع می پردازیم که در واقع اساسا در CMMN به بیان نحوه ی واکنش به موضوعات می پردازیم و آن را یک پیشامد معنایی می نامیم.

 

در پایین تصویر نموداری را مشاهده می کنید که پیشامدی قطعی را نشان می دهد که بیان می کند اگر پیشامد اتفاق افتاد که آنرا با یک مربع خط چین و یک لوزی روی آن نمایش داده است، شما باید کاری را انجام دهید که در نمودار گفته شده است.CMMN بسیار قدرتمند است و به شما اجازه می دهد موقعیت های مختلف یک پیشامد را در آن تعریف کنید که می تواند دارای شرایط و پیشامدهای مختلف باشد یا نباشد. شما می توانید یک ECA یا CA و یا تنها یک  Aداشته باشید که به این معناست که آن کار باید همواره انجام شود. شما یک ابزار قدرتمند دارید که با آن می توانید تعریف کنید که درهرموقعیت باید چه  واکنشی نشان دهید.

 


استاندارد CMMN

در اینجا یک مدل CMMN را مشاهد می کنید که آن را مدل نقشه ی موردی می نامیم. در این مورد مدل بر اساس محتوا (زمینه) است. نماد فولدر مانند نشان می دهد زمانی که یک زمینه ی خاص دارم چگونه در موقعیت های مختلف آن زمینه باید واکنش نشان بدهم و کار چگونه پیش خواهد رفت.

 

اگر به گوشه ی سمت راست بروید یک پیشامد را مشاهده می کنید که پیشامدی کاربری است که در یک نقطه ی تیره به یک موقعیت متصل شده است. این نمودار به من نشان می دهد که هر زمان در این مورد این زمینه را انتخاب کرده باشیم اگر بتوانم به پیشامد کاربری برسیم به مورد نزدیک می شویم. (به هدف نزدیک می شویم.). در نتیجه دیگر نیازی نیست که این موقعیت را در هیچ زمان و مکانی پیش بینی کنیم زیرا این پیش بینی در هر زمانی اتفاق می افتد.

 

در زیر این قسمت شما موقعیتی دیگر یا یک مدل قدیمی را مشاهده می کنید که بیان می کند اگر به یک مرحله ی خاصی برسیم می توانیم از اطلاعات و داده های خاص این پوشه برای رسیدن به هدف استفاده کنیم. در سمت چپ شما چیزی مشاهده می کنید که بیان می کند که اگر در یک زمان خاص به موقعیتی برسیم باید کاری را انجام دهیم که یک واکنش کاربری است و علامت تعجب در آن به این معنی است که انجام این عمل مورد نیاز است و در انتها یک مربع خط چین می بینید که نشان دهنده ی موقعیتی انتخابی و اختیاری است. این بدان معناست که در حالی که باید کاری اجباری و یا مورد نیاز انجام شود یک وظیفه ی دیگر وجود دارد که گزینه ی انتخابی یا کاربری و یا یک وظیفه ی فرآیندی است. در قسمت پایین شما یک فعالیت دیگر را می بینید که با چیزی در ارتباط نیست و نشان می دهد که در زمینه ی این مورد خاص در زمان مشخص می توان آن را انجام داد. در سمت راست یک وظیفه وجود دارد که نشان دهنده ی یک تصمیم گیری است و به طور مختصر بیان می کند که چگونه در برابر پیشامدهای کاربری یا اطلاعات جدید که حاصل تحقیقات جدید است واکنش نشان دهید. مشاهده می کنید که این ابزار قدرتمند به شما اجازه می دهد که توضیحاتتان بسیار مختصر باشد.

 

این مطلب را بخوانید: صفر تا صد استاندارد CMMN

 


فیلم معرفی استانداردهای BPMN و CMMN و DMN 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .