عضویت در کانال مدیریت فرایند
مقدمه کتاب Fundamentals of BPM از زبان مولفین و مترجمین
کتاب اصول مدیریت فرایند

از بین ده ها جلد کتابی که در حوزه مدیریت فرایند مطالعه کرده ام، کتاب Fundamentals of Business Process Management بطور ویژه ای نظرم را به خود جلب کرد.

 

ویژه بودن این کتاب علل مختلفی داشت که برخی از آنها عبارتند از:

♦ این کتاب تمام چرخه و مراحل مدیریت فرایند را بطور کامل تشریح میکند در حالیکه بسیاری از رفرنس های موجود، برخی از مراحل را با سرعت بالایی بیان کرده و جزئیات کافی جهت اجرای آن مرحله را ندارند. کتاب Fundamentals of Business Process Management از این حیث واقعاً کامل است.

 

♦ کاربردی بودن مطالب و ذکر مثال های متنوع در این کتاب یکی دیگر از ویژگی های متمایز آن است بطوریکه مخاطب با خواندن آن بطور کاملاً واقع بینانه میتواند از مدیریت فرایند سر درآورده و حتی بر اساس آن اقدام به اجرای مدیریت فرایند در سازمان خود نماید.

 

♦زبان نگارش این کتاب نسبت به سایر کتب موجود در دنیا بسیار ساده و روان است.

 

♦نگاه واقع بینانه و صحیح به ابزار BPMS. بسیاری همه چیز را خریدن یا تهیه یک سیستم BPMS میدانند و بسیاری که در این خصوص دانش کمتری دارند خود را پشت عباراتی مثل پنهان کرده و آنرا کاملاً بی اهمیت جلوه میدهند.

 

♦تمرین، تمرین، تمرین. تمرین راز یادگیری مدیریت فرایند است. در فصل های مختلف این کتاب برای جا افتادن مباحث مطرح شده تمرین های بسیار مناسبی ارائه شده است که خوانندگان با انجام آنها میتوانند به خوبی بر روی مباحث مطرح شده مسلط شوند و در انتهاب فصل پاسخ آنها ارائه شده است.

 

♦نویسندگان این کتاب به دنبال این نبودند که چرخ را ابتدا و دوباره اختراع کنند. اگر در مسیر مدیریت فرایند که در کتاب قصد ارائه آن را داشتند، یکی از بزرگان این حوزه مطلب در خور توجهی قبلاً ارائه کرده بود، از مطلب آنها استفاده شده است. این موضوع باعث میشود خواننده با یک کتابی که برخی حرف های تکراری را با ادبیاتی متفاوت بیان کرده است مواجه نشود.

 

♦این کتاب رفرنس اصلی و معتبر تدریس مدیریت فرایند در بسیاری از دانشگاه های خوب دنیا است.


یکی از بخش های مهم این کتاب که معمولاً نقطه ضعف بسیاری از پروژه های مدیریت و مدلسازی فرایند است و تقریباً هیچ یک از دیگر منابع حوزه مدیریت فرایند به آن اشاره کاملی نکرده اند، نحوه آغاز فاز مدلسازی فرایند است. بسیاری نمیدانند که مدلسازی را چگونه و از کجا باید آغاز کنند. در واقع ترسیم نمودارهای فرایندی با زبان هایی نظیر BPMN یا تهیه و تکمیل شناسنامه فرایندی آغاز فاز مدلسازی نیست. در فصل دوم این کتاب به خوبی روش هایی برای آغاز فاز مدلسازی و شناسایی فرایندها ذکر شده است که خروجی اصلی آن معماری فرایندها خواهد بود. در واقع چند رویکرد به منظور طراحی و توسعه معماری فرایند ارائه شده است. مثلاً برای رسیدن به معماری فرایند ‌‌‌‌کسب‌و‌کار در این کتاب رویکردی پیشنهاد میشودکه شامل چهار مرحله زیر است:

  • شناسایی case typeها
  • شناسایی عملکردهای case type
  • ایجاد یک یا چند ماتریس عملکرد/case
  • شناسایی فرآیندها

در واقع با انجام این مراحل که توضیحات تکمیلی آنها در کتاب وجود دارد، میتوانیم معماری فرایندهای سازمان موردنظر را شناسایی کنیم و این یکی از پرچالش ترین و پیچیده ترین فازهای ابتدایی مدیریت فرایند است. در حالیکه در این کتاب به سادگی و با ذکر مثال های مختلف این مهم را تشریح کرده است.

این کتاب توسط چهار استاد برتر دانشگاه نوشته شده است: مارلون دوماس از دانشگاه تارتو کشور استونی، مارچلو لا روزا از دانشگاه کوئیزلند استرالیا، جان مندلینگ از دانشگاه وین اتریش و هاجو ریجرز از دانشگاه آیندهون هلند.


در کتاب به طور پیوسته تمامی فازهای چرخه عمر BPM را به طور کامل مورد بررسی قرار میدهد.

  • فصل ۱ کلایات مدیریت فرایند، اهمیت و نحوه گذار به این پارادایم را تشریح میکند.
  • فصل ۲ مربوط به مرحله شناسایی فرایند است.
  • فصل ۳-۴ مقدمه‌ای برای مدل‌سازی فرآیند به عنوان زمینه‌ای برای مراحل بعدی چرخه حیات BPM  ارائه می­دهد.
  • فصل ۵ مربوط به کشف فرایند است .
  • فصل های ۶-۷ تعدادی از تکنیک های تحلیل فرآیند را ارائه می‌دهد که ما این تکنیک‌ها را به دو دسته کیفی (فصل ۶ ) و کمی (فصل ۷) طبقه‌بندی می­کنیم.
  • فصل ۹ در مورد اجرای فرایند با تمرکز بر جنبه‌های اتوماسیون بحث می­شود.
  • در فصل ۱۰ ابزارها و تکنیک‌های هوشمندی که در زمینه شیوه‌های مدرن نظارت بر فرایند شکل گرفته، معرفی میشود.

 

به دلیل حجم نسبتاً بالای کتاب، آنرا در دو جلد تهیه و در اختیار شما قرار خواهیم داد. جلد اول مشتمل بر ۴ فصل اول کتاب است که هم اکنون از طریق همین وب سایت در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

برای تهیه کتاب بر روی تصویر زیر کلیک کنید. 

 

کتاب مدیریت فرایند

 


امید است این کتاب که با زبان ساده به تشریح مراحل مختلف مدیریت فرایند میپردازد، بتواند به ارتقاء دانش متخصصین این حوزه و به تبع آن ارتقاء عملکرد سازمان ها و شرکت های کشورمان منجر گردد.


از اینجا میتوانید فصل اول کتاب که در حدود ۶۰ صفحه است را بصورت رایگان دانلود و مطالعه نمایید.  


 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .