عضویت در کانال مدیریت فرایند
بهترین نرم افزار BPMS کدام است؟ بخش سوم
انتخاب نرم افزار BPMS

البته توجه نمایید نرم افزار بیزاجی جزء نرم افزارهای BPMS قدرتمند در سطح دنیال به شمار میرود ولی در کشور ما در حال حاضر پشیبانی مناسبی برای این نرم افزار ارائه نمی شود.

 

در دو مطلب قبلی (بهترین نرم افزار BPMS کدام است؟ بخش اول) و (بهترین نرم افزار BPMS کدام است؟ بخش دوم) به معرفی تعدادی شاخص کلیدی و مهم پرداختیم که از طریق آنها میتوان اقدام به ارزیابی سریع نرم افزارهای BPMS حتی طی یک جلسه دمو پرداخت. همچنین گفتیم که نرم افزارهای BPMS ایرانی در مورد این شاخص ها امتیازات بالایی کسب نمی کنند. حال در این مطلب میخواهیم نرم افزارهای BPMS خارجی را بررسی کرده و ریسک ها و فرصت های استفاده از آنها را توضیح دهیم.


اگر به رتبه بندی نرم افزارهای BPMS انجام شده توسط موسسات معتبری مثل گارتنر مراجعه کنیم، به مواردی مثل لیست پایین برخورد خواهیم کرد:

  • Appian BPMS
  • Pegasystems
  • IBM
  • Software AG
  • AuraPortal
  • Oracle
  • PNMSoft
  • TIBCO
  • K2
  • AgilePoint
  • و..

این موارد جزء برترین نرم افزارهای تجاری مدیریت فرایند در دنیا هستند که توسط موسسه معتبر گارتنر رتبه بندی شده اند. اما تهیه نرم افزارهای BPMS اشاره شده در بالا به دو دلیل به سختی امکانپذیر است.

*تحریم

*قیمت بسیار بالا

 

به خاطر دارم که سال ها قبل در زمان امضاء برجام که قرار بود تحریم ها برداشته شوند، چندین بار با شرکت بیز ای جی مکاتبه کردیم که فلان شرکت ایرانی قصد خرید نرم افزار از شرکت شما را دارد و حاضر است هزینه آن را نیز پرداخت کند منتها با همان پاسخ قبلی که شما تحریم هستید و نمی توانیم به شما نرم افزار بفروشیم مواجه شدیم.

 

از سوی دیگر با توجه به اینکه باید هزینه خرید نرم افزار به دلار پرداخت شود و با عنایت با پایین امدن ارزش پول ملی، خرید نرم افزارهای BPMS تجاری خارجی برای سازمان ها و شرکت های ایرانی بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود.

 

همچنین با توجه به بالا نبودن بلوغ فرایندها در سازمان های ایرانی و ریسک این پروژه ها منطقی نیست در همان ابتدا میلیاردها تومان صرف خرید ابزاری شود که معلوم نیست میتوانیم از آن استفاده کنیم یا خیر.


پس بهتر است از میان ابزارها مواردی را انتخاب کنیم که هزینه کمتری برای سازمان یا شرکت ما داشته باشند. از میان نرم افزارهای BPMS اشاره شده در لیست بالا، نرم افزارهای Bizagi و Oracle BPM این قابلیت را دارند که میتوان آنها را تقریباً بدون هزینه (منظور از هزینه در اینجا بابت خرید نرم افزار است) در سازمان مستقر کرد. زیرا تیم هایی در کشور مان اقدام به بومی سازی نرم افزارهای مورد اشاره کرده اند. منظور از بومی سازی فارسی کردن، قرار دادن تقویم جلالی در سیستم، رفع محدودیت تعداد کاربران، رفع محدودیت کیس های اجرای فرایند و… است.

 

 

با توجه به اینکه نرم افزارهای Bizagi و Oracle BPM جزء نرم افزارهای متن باز نیستند، اعمال این تغییرات توسط همه امکانپذیر نیست و نیاز به تجربه و تسلط بر روی نرم افزار دارد که خوشبختانه تعدادی قابل توجهی متخصص و شرکت نرم افزاری اقدام به اینکار کرده اند.

 

منتها باید دقت کنید که نیاز نیست بابت تهیه این دو نرم افزار هزینه زیادی پرداخت کنید. در سنوات گذشته شرکت نرم افزاری “فرا..” این نرم افزار را بومی کرده و با قیمت های بالایی به فروش میرساند منتها به دلیل کیفیت بسیار پایین ارائه خدمات، بازار را نسبت به نرم افزار بیز ای جی دلزده و بدبین کرد. لیکن نرم افزار بیز ای جی جزء بهترین نرم افزارهای BPMS در سطح دنیا است که این موقعیت بسیار فوق العاده برای شرکت های ایرانی به دلیل اجرایی نشدن قانون کپی رایت وجود دارد که با هزینه بسیار اندک حتی کمتر از ده میلیون یک نرم افزار چندین میلیارد تومانی را در سازمان خود مستقر کنند.

 

سازمان ها و شرکت های زیادی در کشورمان چندین سال است که از نرم افزار Bizagi به خوبی استفاده کرده و فرایندهای خود را از طریق آن مکانیزه کرده اند.

 

نرم افزار Oracle suite یا همان نرم افزار BPMS اوارکل نیز به همین تریتب و بدون پرداخت هزینه بابت تهیه لیسانس نرم افزار در سازمان های ما قابل پیاده سازی است. منتها این نرم افزار برای شرکت ها و سازمان های بزرگ (بالاتر از ده هزار نفر) و تعداد کاربران بالا و شرایط خاصی مطلوب است و در سایر موارد به دلیل پیچیدگی و دشواری کار با آن خیلی توصیه نمیشود.

پس مشخص شد که همه نرم افزارهای BPMS خارجی تجاری برای سازمان ها و شرکت های داخل کشور ما قابل تهیه نیستند.


در مطلب بعدی گروه دیگری از نرم افزارهای BPMS خارجی قابل استفاده در کشورمان رو معرفی خواهیم کرد.

 

مطلب بعدی: بهترین نرم افزار BPMS کدام است؟ بخش چهارم

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .