عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی استاندارد BPMN در مدلسازی فرایند-مقدمه
آموزش BPMN

معرفی استاندارد BPMN در مدلسازی فرایند

در سال‌های اخیر و در راستای ایجاد سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS)، فعالیت‌های زیادی بمنظور توسعه‌ی زبان‌های اجرایی XML تحت وب صورت گرفته است. زبان‌هایی همچون BPEL4WS شیو‌ه‌ای رسمی برای تعریف فرآیندهای کسب وکار در اختیار قرار می‌دهد.بهینه‌سازی این زبان‌ها برای عملیات نرم‌افزاری، باعث شده است که آن‌ها کمتر برای استفاده مستقیم افراد درگیر در طراحی، مدیریت و کنترل فرآیندهای کسب و کار مناسب باشند. از طرفی این افراد با فرآیندهای دیداری شده بصورت فلوچارت بسیار راحت ارتباط برقرار می‌کنند، تا آن‌جا که بسیاری از تحلیگران کسب و کار برای تعریف فرآیندها و نمایش چگونگی کار شرکت‌ها از فلوچارت‌های ساده‌ای بهره می‌برند. این واقعیت‌ها باعث ایجاد فاصله‌ای فنی بین ساختار طرح مقدماتی فرآیندهای کسب‌و‌کار و ساختار زبان‌های مذکور مورد استفاده در اجرای آن‌ها می‌شود. مکانیزمی لازم است تا مشکل فاصله‌ی موجود را با پلی حل کند؛ پلی که نشانه‌های دیداری (notation) مناسبی از فرآیندهای کسب و کار را با ساختار اجرایی متناسب برای آنها ارتباط دهد.

ارتباط بین سطوح گوناگون و افراد مختلف درگیر در فرآیندهای کسب و کار، بواسطه‌ی استاندارد BPMN قابل حل است. BPMN، نموداری تحت عنوان  BPD فراهم نموده که به منظور استفاده‌ی افراد درگیر در طراحی و مدیریت فرآیندهای کسب و کار طرحریزی شده است. همچنین BPMN امکان نگاشت به یکی از زبان‌های اجرایی سیستم‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPEL4WS) را نیز فراهم نموده است.

بررسی روند شکل‌گیری استاندارد BPMN

در آگوست سال ۲۰۰۱ گروه کار بر روی علائم مدلسازی در BPMI تشکیل شد. این گروه نسخه پیش‌نویس BPMN 0.9 را در نوامبر سال ۲۰۰۲ تهیه و در اختیار عموم قرارد داد. پس از چندی، و در آگوست سال ۲۰۰۳ پیش‌نویس BPMN 1.0 همراه با تغییراتی انتشار یافت. و نهایتاً در ماه می ۲۰۰۴، BPMI نسخه‌ی BPMN 1.0 را منتشر نمود. لیکن از آن‌جایی که BPMI به عنوان سازمان تدوین‌کننده استاندارد مورد قبول نبود، برای رسمی کردن BPMN به عنوان یک استاندارد شناخته شده، در ماه جون سال ۲۰۰۵، BPMI باOMG  ادغام شد و نهایتاً در فوریه ۲۰۰۶، مشخصات کامل BPMN توسط OMG انتشار یافت.


در راستای سلسله مباحث آموزش BPM و آموزش BPMN و آموزش BPMS به استحضار میرساند بر اساس مطالب ارائه شده در وب سایت و کانال تلگرام، به منظور جمع بندی مسیر مطالعاتی زیر در حوزه مدلسازی فرایند با محوریت استاندارد BPMN میتواند بسیار مفید باشد.

 

نمودار سلسله مراتب فرایندی (PHD)

مدل زنجیره ارزش پورتر (Porter)

عناصر اصلی یک BPD در استاندارد BPMN- قسمت اول

عناصر اصلی یک BPD در استاندارد BPMN- قسمت دوم

انواع Task در BPMN چیست؟

انواع Gateway ها در BPMN

انواع رویداد (Event) در BPMN چیست؟

رویدادهای میانی پیشرفته در BPMN چیست؟

رویدادهای پایانی در BPMN چیست؟

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .