عضویت در کانال مدیریت فرایند
حقایقی که در مورد BPMN نمی‌دانید – قسمت سوم
استاندارد BPMN2

حقایقی که در مورد BPMN نمی‌دانید – قسمت سوم

در مقاله قبلی هشت واقعیت را در مورد استاندارد BPMN مطرح کردیم. در این مطلب دو حقیقت باقیمانده آخر را تشریح خواهیم کرد.

۹- آیا مورد استفاده‌ای برای یک دروازه پیچیده واگرا وجود دارد؟

هر دروازه BPMN می‌تواند جهت مدل‌سازی فرآیندهای متفاوتب که رفتارهای همگرایی یا واگرایی دارند، مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود، در خصوص یک دروازه پیچیده (complex gateway)، رفتار واگرا از جهت معنایی با رفتار یک دروازه inclusive برابر است. 

دروازه پیچیده می‌تواند برای مدل‌سازی هماهنگ‌سازی های پیچیده استفاده شود و از یک عبارت فعال‌سازی شرط برای توصیف رفتار دقیق آن استفاده کرد.

برای نمونه، در نمودار سمت چپ تصویر زیر، نشانه‌هایی (token) که بر روی سه عدد جریان خروجی از پنج جریان توالی ورودی قرار دارد، دروازه را فعال می کند. با وجودی که در نمودار سمت راست، نشانه‌هایی که با شرایط توالی خروجی، توسط دروازه تولید شده‌اند، تعیین کننده جریان در دروازه inclusive هستند.

 diagram-11-1

اختلاف کمی در خصوص رفتار تقسیم است که دروازه‌های پیچیده با استفاده از یک خروجی واحد در دروازه، در عوض مجموعه ای از شرایط جداگانه، جریان خروجی را مشخص می کنند.


۱۰- یک رخداد می تواند، چه تعدادی پیام را ارسال و یا دریافت کند؟

این مسئله وابسته به نوع یک رخداد پیام است. در خصوص رخدادهای پیام میانی، BPMN اینطور بیان می کند که تنها یک جریان پیام مجاز است.

امکان دارد هدف رخداد پیام میانی، یک جریان پیام باشد و از این جهت می تواند یک جریان پیام‌ دریافتی داشته باشد. رخداد پیام میانی، امکان دارد منبع یک جریان پیام باشد و به این جهت می‌تواند یک جریان پیام خروجی باشد.

در خصوص رخدادهای پیام آغاز و پایانی، BPMN تشریح می کند که چندین جریان پیام مجاز است.

یک رخداد شروع می تواند هدف یک جریان پیام باشد؛ آن می‌تواند صفر و یا جریان پیام‌های دریافتی بیشتری داشته باشد. هر جریان پیام با هدف قرار دادن یک رخداد شروع، نشان می دهد یک مکانیزم نمونه برای آغاز یک فرآیند است چرا که تنها یکی از عامل ها برای شروع یک فرآیند جدید نیاز است.

امکان دارد یک رخداد پایانی از یک جریان پیام نشات گرفته باشد؛ آن می‌تواند صفر و یا جریان پیام‌های خروجی بیشتری داشته باشد.

 diagram-12-1


نتیجه 

در این مطلب و دو مطلب قبلی، به تشریح تعدادی از حقایق در BPMN ۲.۰ پرداخته شد که شاید فراموش شده باشد. لذا این مطالب می تواند به طراحان فرآیند کمک خوبی برای استفاده از این حقایق نماید.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .