عضویت در کانال مدیریت فرایند
کتاب معرفی BPMN و راهنمای جامع
کتاب معرفی BPMN و راهنمای جامع

کتاب معرفی BPMN و راهنمای جامع

مقدمه

سال ها کار و فعالیت در شرکت های صنعتی و بالاخص نرم افزاری ایران، تجربه ای را فراهم می آورد که پیرو آن، آرام آرام به این نتیجه می رسید که لاقل هیچکدام از سازمان ها و شرکت هایی که در آن ها مشغول به کار هستید به معنای واقعی کلمه فعالیت های خود را به صورت سازماندهی شده انجام نمی دهند و شاید بهتر باشد بگویم تمام آن ها صرفاً نام سازمان را به یدک می کشند، اما بطن آن ها هرچه باشد، نمی تواند یک سازمان باشد.

از نظر بنده مشکل از جایی شروع می شود که اکثر شرکت های داخلی حول چند نفر ساخته می شوند و سپس طی مدت زمان و با افزایش مقدار یا حوزه عملیاتی خود، مثل یک کلونی دورتادور آن ها پر از نیروی انسانی می شود. اینجاست که در یک چشم برهم زدن (البته این پلک زدن معمولاً دو سه سال طول می کشد) با یک مجموعه افسار گسیخته و بی نظم مواجه می شوید که کسی علاقه به ترمیم آن ندارد و یا باوری به امکان ترمیم وجود ندارد.

شاید از نظر افراد بی تجربه، یک سازمان بی نظم و ساختار، برای هیچ ذهنی موضوع جالب توجهی نباشد، اما برای افراد با تجریه ای که در حوزه نظام مند کردن سازمان ها می کوشند، در مواجعه با یک سازمان بی نظم، فوراً لیستی از مشکلات جاری و آتی را در ذهنشان رقم می زنند. مشکلاتی که در نقطه آخر به ضررهای مالی سنگین منجر می شود.

هر چند معمولاً به دلیل پایین بودن کلاس بسیاری از شرکت های داخلی و عدم وجود رقابت سنگین میان شرکت ها (شبیه رقابت میان شرکت های اروپایی و آمریکایی) این موارد برای مدیران را حائز نمی نماید؛ اما طی چند سال اخیر و مواجهه با مشکلات مالی و افزایش اهمیت کیفیت در همه حوزه ها، چنین مباحثی ارزش بیشتری یافته اند.

یکی از دیدگاه هایی که به منظم سازی و در عین حال انعطاف پذیر بودن سازمان کمک می کند، نگاه فرایند گراست. جاییکه شما کل سازمان و فعالیت هایش را در قالب فرایندهایی با اندازه های مختلف تقسیم می کنید و سپس با اتصال این فرایندها به هم مأموریت واحدها را تعریف می کنید. در زمینه فرایند گرایی مطالب بسیاری مطرح می شود.

از شیوه تحلیل فرآیندی تا تولید سیستم های فرآیند محور و بهینه سازی آن ها؛ اما قبل از شروع هر کاری باید بتوانید فرآیندهای استخراج شده را به گونه ای ذخیره کنید تا از آن در آینده استفاده نمایید.

به همین دلیل همیشه داشته های ذهنی خود را به گونه ای مستند می کنید. این مستندسازی می تواند اشکال مختلفی دارا باشد؛ اما وقتی با ساختارهای پیچیده روبرو هستید، تنها راه مستندسازی قابل فهم، استفاده از یک الگوی بصری است که فهم آن با نگاه کردن ممکن باشد. چون اگر قرار باشد پس از مستندسازی اطلاعات، مجدداً روی آن تفکر انجام دهید در پیچ و خم اطلاعات گم خواهید شد.

به همین دلیل در همه صنایع مفهومی به نام مدل، ایجاد شده که همیشه حالتی انتزاعی و سهل الفهم از ساختار واقعی را نمایش می دهند. در زمینه سازمان ها و فرآیندهایشان، شرکت او.ام.جی زبانی به نام بی.پی.ام.ان را خلق کرده است  که قابلیت مدل سازی انواع فرآیندهای موجود سازمان را دارا می باشد. به خاطر داشته باشید بی.پی.ام.ان روش یا متدی برای تحلیل فرآیندها نیست و صرفاً قابلیت تبدیل داشته های ذهنی شما به مدل های استاندارد را فراهم می کند.

متأسفانه تا زمان مراجعه به ناشر، کتاب قدرتمند در رابطه با بی.پی.ام.ان به زبان فارسی در بازار پیدا نکردم. لذا بر آن شدم تا براساس تجربیات خود، یک کتاب قوی در این زمینه را ترجمه نموده و در اختیار جامعه نرم افزاری و صنعتی ایران قرار دهم. به ضرس قاطع می توان ادعا کرد که این کتاب، یکی از ده کتاب برتر در زمینه بی.پی.ام.ان در سطح دنیا می باشد.

خوانندگان می توانند عنوان این کتاب را در اینترنت مورد جستجو قرار دهند و خود نتایج حاصله را مشاهده کنند. اکثر وب سایت های معتبر کتابفروشی یا سایت آمازون این کتاب را در رده پنج کتاب اول خود در زمینه بی.پی.ام.تن قرار داده اند.

علت اعتبار این کتاب از نویسندگان باتجربه و صاحب دانشی نشأت می گیرد که این کتاب را به رشته تحریر در آورده اند؛ و جالب اینکه افرادی مانند مدیرعامل او.ام.جی (سازمان بنیان گذار بی.پی.ام.ان) و رییس گروه مدیریت فرآیند کسب و کار وب اسپیر شرکت آی.بی.ام روی این کتاب مقدمه نوشته و آن را تأیید کرده اند.

کتاب معرفی BPMN و راهنمای جامع


جهت مشاهده سرفصل های آموزشی دوره  BPMN به این صفجه مراجعه نمایید. 

همچنین میتوانید از این صفحه مشخصات سایر کتاب های فارسی موجود در کشور را مشاهده نمایید. 


فهرست مطالب

فصل۱٫ درک بی پی ام ان(BPMN)                                                                                         

فصل۲٫ اهمیت مدل سازی                                                                             

فصل ۳٫ فرآیندها                                                                                        

فصل ۴٫ مسائل مدل سازی فرایند

فصل ۵٫ مقدمه ای بر بی.پی. ام.ان مبتنی بر سناریو  

 فصل ۶٫ مقدمه ای بر مرجع بی.پی.ام.ان (BPMN)

فصل ۷٫ فعالیت ها

فصل ۸٫ رویدادها

اهای شنا

فصل ۱۱٫ دستاوردها

فصل ۱۲٫ متصل کننده ها

فصل ۱۳٫ مفاهیم پیشرفته

برای تهیه کتاب میتوانید از طریق این لینک اقدام نمایید. 


مطالعه مقالات زیر میتواند برای شما مفید باشد:

پرکاربردترین علائم در استاندرارد BPMN

حقایقی که در مورد BPMN نمیدانید- بخش اول

حقایقی که در مورد BPMN نمیدانید- بخش دوم

حقایقی که در مورد BPMN نمیدانید- بخش سوم

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .