عضویت در کانال مدیریت فرایند
خلاصه انتهای فصل ۳ کتاب اصول و مبانی مدیریت فرایند
Fundamentals of Business Process Management

جهت اشنایی شما با فضای کتاب اصول و مبانی مدیریت فرایند که توسط تیم ما ترجمه شده است، خلاصه ی انتهای هر فصل را ارائه خواهیم کرد. در این نوشته میتوانید لاصه انتهایی فصل سوم را مطالعه نمایید. 


این فصل ما را با ابزارهایی برای مدل­سازی فرآیندهای کسب ­وکار پیچیده مجهز ساخت. ما ابتدا آموختیم که چگونه مدل­های فرایند پیچیده در سطوح سلسله مراتبی را از طریق فعالیت­های زیر-فرایندی بسازیم. در مقایسه با وظایف که واحد­های کاری منفرد را ثبت می­کنند، زیر-فرآیندها نشان­دهنده فعالیت­هایی هستند که می­توانند در تعدادی از مراحل داخلی شکسته شوند. یکی از جنبه­ های جالب زیر-فرایندها این است که آن­ها می­توانند برای پنهان کردن جزئیات بسته شوند. ما همچنین در مورد چگونگی به حداکثر رساندن استفاده مجدد از طریق تعریف زیر-فرایندهای عمومی در یک مجموعه مدل فرایند و فراخوانی آن­ها از طریق فعالیت­های تماس بحث کردیم. زیر-فرایندهای عمومی یک بار مدل­سازی شده و توسط مدل­های مختلف فرایند در یک انبار به اشتراک گذاشته می­شوند.


پس از آن ما موضوع بازنگری و تکرار را به طور مفصل شرح دادیم. ما نشان دادیم چگونه حلقه­ های ساختاری را می­توان با استفاده از یک فعالیت حلقه ­ای مدل­سازی کرد. علاوه بر این، فعالیت چند نمونه ­ای را به عنوان راهی برای مدل­سازی فعالیتی که به چندین بار اجرا شدن بدون اطلاع از تعداد رویدادهای پیش از آن نیاز داشت، توضیح دادیم. علاوه بر این، ما دیدیم که چگونه مفهوم چند نمونه­ سازی می­تواند به جمع­آوری داده­ها مرتبط باشد و به Poolها گسترش یابد. ما همچنین در مورد زیر-فرایندهای ad-hoc برای گرفتن تکرار بدون ساختار بحث کردیم.


سپس انواع مختلف رویداد را بسط دادیم. ما تفاوت بین رویدادهای catching و throwing را مشخص کردیم و بین رویدادهای آغازین، پایانی و میانی تمایز قائل شدیم. دیدیم که چگونه تبادل پیام بین Poolها را می­توان با رویدادهای پیام طراحی کرد و چگونه رویدادهای زمان سنج را می­توان برای مدل­سازی عوامل موقتی در فرایند یا تاخیر در فرایند به کار برد. سپس نشان دادیم که چگونه شرایط رقابت را بین رویدادهای خارج از فرآیند، با استفاده از انشعاب مبتنی بر رویداد و پس از آن رویدادهای catching میانی انجام دهیم.


پس از آن، ما نشان دادیم که چگونه به استثنائات رسیدگی کنیم. استثنائات شرایطی هستند که فرایند را به علت نقص­های تکنولوژی یا کسب و کار، از مسیر نرمال خود منحرف می­کنند. ساده­ترین راه برای واکنش به یک استثنا این است که فرایند را از طریق یک رویداد پایانی خاتمه دهید. استثنا­ها می­توانند با استفاده از یک رویداد catching میانی در مرز یک فعالیت انجام شوند. اگر این رویداد در حین اجرای فعالیت انجام شده باشد، فعالیت قطع می­شود و یک روش بازیابی ممکن است راه اندازی شود. نوع دیگر استثنا، وقفه زمانی فعالیت است. این زمانی اتفاق می افتد که یک فعالیت در یک چارچوب زمانی مشخص کامل نمی­شود. یک رویداد مرزی نیز می­تواند پیکربندی شود تا فعالیت وابسته را قطع کند. در این مورد، این رویداد بدون وقفه نامیده می­شود. این رویدادها مناسب برای مدل سازی رویه­هایی هستند که باید به موازات اجرای یک فعالیت، زمانی که یک رویداد رخ می­دهد، راه­اندازی شود. مفهوم جبرانفعالیت، در ارتباط با مدیریت استثنا است. جبران باید اثرات فعالیتی را که کامل شده است بازگرداند، اگر این اثرات به دلیل استثنایی که رخ داده است، دیگر مورد نظر نباشد.


سپس دیدیم که چگونه می­توان قوانین کسب و کار را در مدل­های فرایند با حوادث شرطی تعریف کرد. یک رویداد شرطی، قابل استفاده به عنوان یک رویداد catching آغازین و میانی، تنها زمانی که قانون کسب و کار مرتبط (boolean) به درستی محاسبه می­شود، اجازه شروع یا پیشرفت یک نمونه فرایند را می­دهد.


ما این فصل را در مورد مدل­سازی فرایندهای پیشرفته با معرفی نمودارهای choreography به پایان رساندیم. یک نمودار choreography، تعاملات رخ داده شده بین طرفین مختلف کسب و کار را که در فرایند کسب و کار شریک هستند، مدل می­کند. هر فعالیت در choreography یک تعامل بین یک فرستنده و یک گیرنده را نشان می­دهد. برای ایجاد یک وابستگی سفارش بین دو تعامل، فرستنده فعالیت دوم باید در اولی مشارکت داشته باشد، در غیر این صورت، این طرف قادر نخواهد بود تعیین کند که چه زمانی پیام مرتبط با تعامل دوم را ارسال کند. ما همچنین در مورد قوانین استفاده از دروازه ها در یک choreography بحث کردیم که در آن تصمیم گیری توسط یک طرف خاص بر اساس داده­ها یا رویدادها صورت می­گیرد. Choreographyهای فرعی می توانند برای مدل­سازی تعاملات پیچیده­ای که شامل بیش از دو طرف می­شود، به شیوه ای مشابه با زیر-فرایندها در یک همکاری، مورد استفاده قرار گیرند.

 


از اینجا میتوانید اقدام به خرید آنلاین کتاب نمایید. 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .