عضویت در کانال مدیریت فرایند
سازمان های بلند

۱٫۵ برابر کل کارمندان ژاپن؛ مدیر داریم

 

بر مبنای اعلام رسمی در حال حاضر بیش از ۴۴۰ هزار نفر به عنوان مدیر در دستگاههای اجرایی کشور اشتغال به کار دارند.

 

در حالی که تعداد کارمندان کشور ژاپن با جمعیت ۱۲۷ میلیونی جمعاً ۳۰۰ هزار نفر است و ما در ایران با ۸۰ میلیون جمعیت ۱٫۵ برابر کل کارمندان ژاپن، فقط مدیر داریم‼

بلند بودن و سلسله مراتبی بودن سازمان معایب بسیاری به همراه دارد.

 

وجود سطوح بالای سلسله مراتب سازمانی منجر به تنش افراد در صعود از هرم سازمانی می­شود. چنین رویه هایی سینرژی منفی در پی داشته و منجر به اتلاف منابع سازمان می­گردد.

مدیران باید با جایگزینی ساختارهای سنتی سازمان که در آن تقسیم کار مفرط منجر به حقیر شدن مشاغل سازمانی گشته و حذف سطوح زائد سازمانی، همراه با توانمند سازی افراد، به ایجاد مشاغل غنی با تنوع کاری و شکل دهی ارزش­های گروهی بر انجام بهینه کار و حرفه گرایی تاکید کنند. در این صورت توان افراد بیشتر بر انجام صحیح امور معطوف می­ شود تا صعود از سلسله مراتب معیوب سازمانی.

 

هرچه دولت و ساختارهای سازمان ها بلند تر می شوند، رشد سازمان جامعه رو به کاهش می گذارد و هزینه های مربوط به پرداخت انواع حقوق و مزایا به این مدیران بر گرده خریدارن و مصرف کنندگان خواهد بود. این می شود که یک خودروی تولید داخل ما با کیفیت بسیار پایین قیمت بسیار بالایی خواهد داشت. در حالیکه با حذف سلسله مراتب غیر مفید در سازمان ها، علاوه بر چابکی بیشتر و سهولت در تصمیم گیری ها، قطعاً بهای تمام شده محصولات و خدمات کاهش یافته و سود بیشتری نیز نصیب ما خواهد شد.

 

یکی از خروجی ها و پیامدهای استقرار مدیریت فرایند در سازمان ها این است که تا حدود زیادی از سلسله مراتب سازمان کاسته شده و ساختار سازمانی به سمت ساختار مسطح پیش خواهد رفت.

 

در کتاب مدیریت فرایند برای مدیران، بطور کامل عارضه ها و مشکلات وضعیت موجود اینگونه سازمان ها مورد بررسی قرار گرفته است. 

 

کتاب مدیریت فرایند

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .