عضویت در کانال مدیریت فرایند
خلاصه فصل سوم کتاب Fundamentals of BPM
کتاب اصول مدیریت فرایند

خلاصه فصل سوم کتاب Fundamentals of BPM

در پایان این فصل، باید بتوانیم مدل‌‌های فرآیندی را با استفاده از BPMN بفهمیم و ایجاد کنیم. یک مدل BPMN پایه، شامل فعالیت‌ها، رویدادها، دروازه‌ها، اشیاء داده، Poolها و Laneهای ساده است. فعالیت‌ها، واحدهای کار را در یک فرآیند نشان می‌دهند. رویدادها شروع و پایان فرآیند را مشخص و سیگنالی را طی اجرای فرآیند ارسال یا دریافت می‌کنند. دروازه‌ها تصمیمات انحصاری و غیر انحصاری، ادغام، اجرای موازی، هم­زمانی و تکرار را مدل می‌کنند. ما تفاوت بین مدل فرآیند و نمونه فرآیند را آموختیم. یک مدل فرآیند تمامی راه‌هایی که یک فرآیند مشخص کسب‌وکار ممکن است اجرا شود را شرح می‌دهد، درحالی که یک نمونه فرآیند اجرای به‌خصوصی از فرآیند را از میان تمامی اجراهای ممکن مشخص می‌کند. روند[۱] یا حالت[۲] یک نمونه فرآیند با نشانگر‌ها نمایش داده می‌شوند. با استفاده از نشانگر‌ها می‌توانیم رفتار دروازه‌ها را تعریف کنیم.


ما همچنین چگونگی استفاده از اشیاء داده را برای مدل کردن جریان اطلاعات بین فعالیت‌ها و رویدادها آموختیم. یک شیء داده نشان‌دهنده یک ابزار[۳] فیزیکی یا الکترونیکی است که برای اجرای یک فعالیت یا فعال کردن[۴] یک رویداد مورد نیاز است و یا از اجرای یک فعالیت یا رخ دادن یک رویداد به‌دست می‌آید. اشیاء داده را می‌توان در یک انبار داده[۵] مانند پایگاه داده یا یک فضای نگهداری فایل‌ها ذخیره کرد تا بتوان از آن فراتر از محدوده نمونه فرآیندی که آن را تولید کرده است، استفاده کرد. به‌علاوه، دیدیم که چگونه می‌توان از Pool و Lane برای مدل کردن منابع انسانی یا غیر انسانی که فعالیت‌های فرآیند را انجام می‌دهند استفاده کرد. Poolها به‌طور کلی طبقه‌های منابع را مدل می‌کنند، درحالی‌که laneها برای قسمت‌بندی Poolها استفاده می‌شوند. ارتباط بین Poolها توسط جریان‌های پیام انجام می‌شود. اگر جزئیات ارتباط مهم نباشد، می‌توان جریان پیام را مستقیم به مرز یک Pool متصل کرد.


فعالیت‌ها، رویدادها، دروازه‌ها، مصنوعات، و منابع متعلق به منظرهای اصلی مدل‌سازی فرآیند کسب‌وکار هستند. منظر وظیفه‌ای مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که در یک فرآیند کسب‌وکار انجام می‌شوند، درحالی‌که منظر جریان کنترل این فعالیت‌ها و رویدادهای مرتبط با آن‌ها را با ترتیب مشخصی مرتبط می‌کند. منظر داده، مصنوعاتی که در فرآیند با آن‌ها سروکار داریم را پوشش می‌دهد و منظر منابع، منابعی را پوشش می‌دهد که فعالیت‌های مختلف را انجام می‌دهند. در فصل بعد، با بررسی عناصر پیشرفته‌تر از عناصر پایه‌ای BPMN، که در این فصل معرفی شد، چگونگی مدل‌سازی فرآیندهای پیچیده کسب‌وکار را می‌آموزیم.

[۱]. Progress

[۲]. State

[۳] .Artifact

[۴] .Trigger

[۵] Data store


از اینجا میتوانید فصل اول کتاب را که در حدود ۶۰ صفخه است بصورت رایگان دریافت و مطالعه نمایید. 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .