عضویت در کانال مدیریت فرایند
حوزه‌های دانش تحلیل کسب و کار (BABOK)
تحلیل کسب و کار

حوزه‌های دانش بیانگر حوزه‌های تخصصی موجود در فرآیند تحلیل کسب و کار است که چندین وظیفه را در بر می‌گیرند.

 

شش حوزه دانش داریم:

 

حوزه‌ی برنامه‌ریزی و نظارت بر تحلیل کسب و کار: وظایفی را توصیف می‌کند که تحلیلگر کسب و کار به منظور سازماندهی و هماهنگی تلاش­های سایر تحلیلگران کسب و کار و ذینفعان انجام می‌دهد. این وظایف خروجی‌هایی تولید می کنند که در نهایت به ورودی و دستورالعمل برای دیگر وظایف درون کتاب راهنمای BABOK بدل می‌شوند.

 

استخراج الزامات و همکاری: وظایف تحلیلگران کسب و کار را برای آماده ­سازی و مشخص­کردن الزامات و تأیید نتایج به دست­آمده توصیف می­نماید. همچنین نحوه ارتباط تحلیلگران با ذینفعان را توصیف می‌کند. این ارتباط هنگامی که اطلاعات تجزیه و تحلیل کسب و کار گردآوری می­شوند، برقرار می­شود و در سراسر فعالیت‌های تحلیل کسب و کار وجود دارد.

 

مدیریت چرخه عمر الزامات: وظایفی را توصیف می‌کند که تحلیلگر سیستم برای مدیریت و حفظ الزامات و طرح­ریزی اطلاعات از آغاز تا پایان انجام می‌دهد. این وظایف برقراری ارتباط معنادار بین الزامات و طراحی را توصیف می‌کند و تغییرات پیشنهادی در زمینه تعیین الزامات و روش تحلیل را آنالیز می­کند.

 

تحلیل استراتژی: فرآیندهای تحلیل کسب و کار را توصیف می‌کند که برای همکاری با ذینفعان باید انجام شود تا تطابق با اهمیت تاکتیکی و یا استراتژیکی را شناسایی کنند، و سازمان را قادر می­سازد تا نیازهای مربوطه را مورد بررسی قرار دهد، و استراتژی حاصل را جهت تطابق با سایر استراتژی­های سطح پایین و یا بالا هماهنگ سازد.

 

تحلیل الزامات و تعریف طراحی: وظایفی را شرح می‌دهد که تحلیلگر کسب و کار برای ساختاردهی و سازمان­دهی نیازمندهای کشف شده در طی فعالیت‌های استخراج الزامات، مشخص­کردن و مدل­سازی الزامات  تایید و اعتبارسنجی اطلاعات باید انجام دهد. شناسایی راهکارهایی که با الزاماتی کسب و کار همخوانی دارند و تخمین ارزش بالقوه‌ای که باید برای هر راهکار مشخص شود نیز جزو این وظایف هستند. این حوزه دانش، فعالیت‌های تکراری در خصوص تعریف مفاهیم اولیه و کاوش نیازها از طریق تبدیل این نیازها به راهکارهای پیشنهادی خاص را در بر می‌گیرد.

 

ارزیابی راهکارها: وظایفی را توصیف می‌کند که تحلیلگر کسب و کار انجام می‌دهد تا کارایی و ارزش ارائه­ شده یک راهکار مورد استفاده توسط سازمان را ارزیابی کند و روش حذف موانع و محدودیت­هایی که از ایجاد ارزش جلوگیری می­کنند را پیشنهاد دهد.

 

شکل بعدی روابط کلی بین حوزه‌های دانش تحلیل کسب و کار را نشان می­دهد.

 

تحلیل کسب و کار

 

برای کسب اطلاعات تکمیلی و آموزش در حوزه تحلیل کسب و کار به سایت آکادمی تحلیل کسب و کار مراجعه نمایید.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .