عضویت در کانال مدیریت فرایند
پیشران های حرکت به سمت ایزو ۹۰۰۱ و راه های مثمرثمر کردن آن
شباهت ایزو و مدیریت فرایند

پیشران های حرکت به سمت ایزو ۹۰۰۱ و راه های مثمرثمر کردن آن

 

صرف نظر از مفید بودن یا نبودن ایزو، شرایط برای بسیاری از شرکت ها به گونه ای است که مجبور به اخذ این گواهی نامه هستند.

 

مثلاً شرکت ساپکو که رسالت اصلی اش تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید شرکت ایران‌خودرو  است، با بیش از هزار تامین کننده در ارتباط است، در فرایند مدیریت زنجیره تامین‌کنندگان قطعات خود، به صراحت اشاره میکند که تامین کنندگانی که قرار است با ساپکو (ایران خودرو) کار کنند، باید اقدام به اخذ ایزو نمایند. در واقع یکی از معیارهای موجود در فرایند ارزیابی تامین کنندگان داشتن استاندار ایزو است.

 

پس بسیاری از شرکت ها و سازمانها ناخواسته و بر اساس اجبار و یا خواسته به دنبال چنین استانداردی میروند. متاسفانه شرکت هایی هم که با میل خود به سمت چنین استانداردهایی حرکت میکنند، با هدف دریافت گواهی نامه و کاربردهای تبلیغاتی یا بر اثر جو حاکم بر جامعه گام در این عرصه میگذارند. (البته همانطور که در مطالب قبلی اشاره شده منظورمان ایزو ۹۰۰۱ است که رایج ترین نوع این استاندارد در جهان و کشور ما به شمار میرود.)

 

خیلی پیش نیامده است که شرکتی بگوید ایزو پیاده سازی کرده است و در نتیجه این پیاده سازی به موفقیت های چشم گیری در افزایش رضایت مشتریان، افزایش کیفیت محصولات و خدمات، افزایش بهره وری، کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات و… نائل شده است.

 

ولی همانطور که در بالاتر عرض کردیم، بسیاری سازمان ها و شرکت ها بنا به دلایل بیرونی یا درونی و روانی مجبور هستند گواهی نامه ایزو اخذ کنند.

 

نکته اینجاست حالا که به هر دلیلی مجبور هستیم ایزو را در سازمان مان مستقر کنیم، بهتر نیست چند گام دیگر برداریم و به نتایج ملموس و شگفت انگیزی مثل افزایش بهره وری، کاهش قیمت تمام شده محصولات، کاهش خطای انسانی، افزایش رضایت مشتریان، افزایش سود و… دست یابیم؟!!

 

از سوی دیگر بسیاری از علاقه مندان میدانند که در ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۵ بحث فرایند بسیار پررنگ تر از گذشته شده است. البته باز هم این مورد صادق است که میتوان ایزو ویرایش ۲۰۱۵ را دریافت کرد ولی به مزایای آن دست نیافت.

 

یکی از مهم ترین علل این موضوع این است که فرایندهایی که در ایزو مستند میشوند، هیچ گاه بطور واقعی در سازمان و بدنه آن اجرایی نمیشوند. روی کاغذ ماندن فرایندها و مستندسازی های شب امتحانی باعث میشود حتی پس از استقرار ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵، فرایندگرایی و نتایج حاصل از آن در سازمان بروز و ظهور نکند.

 

یکی از بهترین رویکردها که ما را به نتایج اشاره شده خواهد رساند که امتحان خود را در سازمان ها شرکت های زیادی در کشور ما پس داده است، مدیریت فرایند است. مدیریت فرایند یک رویکرد کاملاً عملگرا است که اتفاقاً همپوشانی های بسیار جالب و قابل تاملی با ایزو ۹۰۰۱ خصوصاً نسخه ۲۰۱۵ آن دارد.

 

با استقرار مدیریت فرایند نه تنها الزامات اشاره شده در زمینه فرایندها در ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ را بطور کامل میتوان با مدیریت فرایند پوشش داد، بلکه پا را نیز فراتر نهاد.

 

در مطلب بعدی در مورد مراحل استقرار ایزو و همپوشانی های آن با مدیریت فرایند نکاتی را ارائه خواهیم کرد.

 


 

برای اینکه در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید با ما تماس بگیرید و بصورت تلفنی و حضوری از مشاوره رایگان ما در این خصوص (به کار بردن ایزو در انجام مدیریت فرایند) استفاده کنید.

 


 

ارتباط ایزو و مدیریت فرایند

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .