عضویت در کانال مدیریت فرایند
مقایسه نرم افزار Bizagi و نرم افزار ویژوال پارادایم
مقایسه دو نرم افزار Bizagi و visual paradigm

مقایسه نرم افزار Bizagi و نرم افزار ویژوال پارادایم

 

در این مطلب در نظر داریم دو نرم افزار بیز ای جی و ویژوال پارادایم را مقایسه کنیم. برای این منظور باید ابتدا به چرخه مدیریت فرایند نگاهی بیندازیم.

 

چرخه مدیریت فرایند

 

برای استقرار مدیریت فرایند باید گام های اشاره شده در تصویر بالا را طی کنید.

 

حالا وارد مقایسه دو نرم افزار Bizagi و visual paradigm خواهیم شد.

 

در یک جمله میتوان این مقایسه را انجام داد: دو نرم افزار Bizagi و visual paradigm ماهیتاً با هم متفاوت بوده و اصلاً قابل مقایسه نیستند.

 

نرم افزار visual paradigm که آنرا به عنوان یک Case Tools میشناسیم، در فازهای اول مدیریت فرایند یعنی: شناسایی فرایند، کشف فرایند، تحلیل فرایند و بازطراحی فرایندها کاربرد دارد و در در مرحله پیاده سازی و پایش و نظارت نرم افزار ویژوال پارادایم تقریباً هیچ کاربردی نخواهد داشت. در واقع بهترین ابزار پیاده سازی فرایندها مکانیزه کردن آنها از طریق سیستم های BPMS است بطوریکه با حداقل برنامه نویسی، فرایند به سیستم تبدیل خواهد شد. برای اینکار یعنی تبدیل فرایند به سیستم باید چندین مرحله را طی نمود که به ترتیب عبارتند از:

  • طراحی مدل فرایندی
  • طراحی مدل داده و فرم ها
  • تعریف قوانین تجاری و Business Rules
  • تعریف کاربران
  • ایجاد یکپارچگی بین فرایندها
  • ایجاد یکپارچگی بین فرایند ساخته شده با سایر نرم افزارهای موجود
  • اجرای فرایند

 

از بین مراحل بالا که مربوط به تبدیل فرایندها به سیستم است، بجز مرحله اول که طراحی فرایندها است، بین BPMS ها و ویژوال پارادایم هیچ نقطه اشتراکی وجود ندارد و شما باید بعد از اینکه فرایند را در ویژوال پارادایم مدل کردید و مورد تحلیل و بازطراحی قرار دادید، آنرا وارد BPMS کنید.

به عبارت دیگر اینکه ابتدا باید فرایندها را در نرم افزاری مثل ویژوال پارادایم مدلسازی و سپس بر اساس ابزارهای مختلفی که این نرم افزار در اختیار ما قرار میدهد آنها را تحلیل کنیم. (برخی از ابزارهای تحلیلی ویژوال پارادایم عبارتند از: انیمیشن فرایند، شبیه سازی، تولید انواع ماتریس، قابلیت تبدیل نمودارها به یکدیگر و… که هیچ یک از این قابلیت ها را نرم افزار BPMS نمیتواند در اختیار ما قرار دهد.) درر نهایت فرایندها مدل شده، تحلیل شده، بهبود داده شده را وارد BPMS کرد.

 

البته شایان ذکر است که بیز ای جی دو نرم افزار دارد:

  • Bizagi Modeler
  • Bizagi Studio

که نرم افزار Bizagi Studio نرم افزار اصلی شرکت بیز ای جی و BPMS است. نرم افزار Bizagi Modeler تنها مرحله اول همان Bizagi Studio است که مدلسازی فرایندها را میتوان با آن انجام داد ولی Bizagi Modeler به تنهایی یک BPMS نیست بلکه یک برشی از BPMS است.

 

چرا نرم افزار Bizagi Modeler اینقدر معروف شده است؟ به این دلیل که نرم افزار ویژوال پارادایم رایگان نبوده و سازمان ها برای استفاده از آن باید پول پرداخت کنند در حالیکه Bizagi Modeler رایگان است. دو نرم افزار بیز ای جی مدلر و ویژوال پارادایم را شاید بتوان با هم مقایسه کرد ولی ویژوال پارادایم ۱۰۰ برابر بیشتر قابلیت دارد که به علت هزینه بالای آن سازمان ها قادر به پرداخت این هزینه نیستند و ترجیح میدهند با یک ابزار با قابلیت های بسیار محدود ولی رایگان کار کنند. البته خوشبختانه به دلیل نبود قانون کپی رایت نرم افزار ویژوال پارادایم نیز در کشور ما بصورت رایگان قابل استفاده است.

 

پس در واقع دو نرم افزار بیز ای جی و ویژوال پارادایم دو ماهیت مستقل دارند و در پروژه های مدیریت فرایند به هر دوی این نرم افزارها احتیاج است.

 

پیشنهاد میشود پادکست زیر را نیز با همین موضوع بشنوید:

 

 

فیلم آموزش بیزاجی

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .