عضویت در کانال مدیریت فرایند
کتاب BPMN_Method_and_Style نوشته بوریس سیلور
کتاب آموزش BPMN2- بوروس سیلور

توضیحی در خصوص کتاب BPMN_Method_and_Style نوشته بوریس سیلور

بعد از کتاب Fundamentals of Business Process Management به عنوان بهترین رفرنس حوزه مدیریت فرایند، کتاب BPMN_Method_and_Style نوشته بوریس سیلور دومین رفرنس عالی در حوزه مدیریت فرایند است. 

 

در واقع کتاب Fundamentals of Business Process Management در مورد مراحل مختلف و چرخه استقرار مدیریت فرایند آموزش های بسیار کامل و با کیفیتی ارائه میکند که یکی از مراحل آن مدلسازی فرایند و بکارگیری BPMN2 است ولی کتاب تکنیک و مدل BPMN نوشته بوروس سیلور تخصصی بر روی مدلسازی فرایند با محوریت استاندارد BPMN2 است. 

 

BPMN 2.0 یک زبان استاندارد رسم نمودار برای مدل­های فرآیند کسب و کار می­باشد. مفهوم نمودار فرآیند کسب و کار، صرف نظر از ابزار مورد استفاده برای ایجاد آن، یکسان است. اما ساخت مدل­هایی که صحیح، کامل و واضح باشند، به چیزی بیش از یک دیکشنری از شکل­ها و نمادهای BPMN نیاز دارد. ساخت چنین مدل­هایی نیاز به یک متدولوژی برای ترجمۀ منطق فرآیندی به صورت سیستماتیک در نمودار دارد. این کار همچنین نیاز به آگاهی از شیوۀ مدلسازی و به علاوه قراردادهایی که تضمین کند منطق فرآیندی، که از نمودار استنباط می­شود، غیر مبهم است، دارد. خلاصه  «BPMN خوب»  نیاز به یک رویکرد منظم به نام «تکنیک و مدل» دارد.

 

ویرایش دوم کتاب BPMN_Method_and_Style نوشته بوریس سیلور بر اساس استاندارد نهایی BPMN 2.0 می­باشد که در آن بروس سیلور، عناصر BPMN ای که نیاز است مدل­سازان فرآیند بدانند را در دو سطح شرح می­دهد. این دو سطح شامل این موضوع می­شود که دقیقاً کجا و چگونه از هر یک از این عناصر استفاده کنیم.

 

  • سطح ۱ (زیرکلاس مدل­سازی توصیفی BPMN 2.0) که یک پالت از شکل­ها و نمادهایی است که بیشتر آن­ها از رسم نمودار به شیوۀ سنتی برگرفته شده است.
  • سطح ۲ (زیرکلاس تحلیلی) که پالت مربوطه را بسط می­دهد تا قادر به توصیف رفتار رویداد فعال­شده، برای رسیدگی و کنترل استثنائات مدل­سازی ضروری است.

 

این کتاب مفهوم حقیقی اغلب نمادهای BPMN – مانند فعالیت، فرآیند و حالت پایانی- را که جهت به کارگیری این زبان به طور صحیح، ضروری است شرح می­دهد و متدولوژی گام به گامی را به منظور رفتن از یک صفحۀ خالی به یک مدل BPMN  کامل end-to-end که از بالا به پایین در یک ساختار سلسله مراتبی توسعه داده شده است، ارائه می­دهد. شما می­توانید از طریق یک نمودار از بالا به پایین، در یک صفحۀ واحد، چگونگی آغاز فرآیند، حالات پایانی امکان­پذیرِ آن، اینکه نمونه چه چیزی را ارائه می­دهد و ارتباطات با مشتری، ارائه­دهندگان خدمات و سایر فرآیندها را نمایش و جزئیات هر بخش از فرآیند مورد نظر را مشاهده کنید.

 

نیمۀ دوم کتاب که راهنمایی برای مجریان BPMN است، بر سریالیزاسیون XML متعلق به نمودار، برای هر دو مدل فرآیندی قابل اجرا و غیر قابل اجرا تمرکز دارد.

این بخش از کتاب، متامدل و اسکیمای XML متعلق به BPMN 2.0 را به تفصیل شرح می­دهد و پروفایل BPMN-I را که عبارت است از مجموعه­ای از قوانین سریالیزاسیون که تبادل مدل­های BPMN را در زیرکلاس تحلیلی بین ابزارها تسهیل می­کند، تعریف می­کند. همچنین توضیح می­دهد که BPMN 2.0 چگونه جزئیات مربوط به اجرا، مانند داده­های فرآیندی و نگاشت داده، خدمات، پیام­ها و تخصیص فعالیت انسانی را تعریف می­کند. این بخش با راهنمایی­هایی برای اجراکنندگان در خصوص چگونگی همسوکردن طراحی قابل اجرا با مدل­سازی فرآیند بالا پایین پایان می­یابد.

 

این کتاب با بیش از ۱۰۰ نمودار BPMN  شرح داده شده است و بخش راهنمای اجراکنندگان BPMN نیز شامل تعداد زیادی مثال XML می­باشد.

 

 

این کتاب نیز توسط مدرسه مدیریت فرایند ترجمه شده و برای تهیه ان می توانید بر روی تصویر پایین کلیک کنید.

 

آموزش BPMN2

بروس سیلور کیست؟

بروس سیلور مؤسس و مدیر مؤسسۀ BPMessentials، ارائه ­دهندۀ پیشگام در صدور گواهی و آموزش BPMN، است. او آموزش BPMN را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرده است و به عنوان یک متخصص در این حوزه مورد احترام می­باشد. آقای سیلور عضو کمیتۀ فنی BPMN 2.0 در گروه OMG بوده است و وب سایت BPMS Watch  (brsilver.com) متعلق به او یک منبع شناخته­شده از اخبار و گزارشات در رابطه با تمام موضوعات مربوط به BPMN و سوئیت­های BPM می­باشد.

 

کتاب BPMN_Method_and_Style یکی از بهترین کتاب­ هایی در حوزه آموزش مدلسازی فرایند و استاندارد BPMN2 است که به عنوان رفرنس و مرجع جهانی در این حوزه شناخته می شود.

 

برای دانلود نسخه انگلیسی این کتاب به این صفحه مراجعه نمایید.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .