عضویت در کانال مدیریت فرایند
مکانیزاسون موتور محرک تحول دیجیتال به شمار می رود
RPA چیست

مکانیزاسون موتور محرک تحول دیجیتال به شمار می رود.

تحول دیجیتال استفاده از فناوری اطلاعات و تکنولوژی های دیجیتال را درسطحی فرا تر از مکانیزاسیون و تغییر شکل فرآیندهای کسب و کار پوشش می دهد. بنابراین تحول دیجیتال چیزی بیشتر از اتوماسیون فرایندهای کسب و کار و مکانیزاسیون آنها است.

 

اتوماسیون و مکانیزاسون در همه صنایع در حال وقوع است. اتوماسیون از طریق مکانیزاسیون فرایندها یا استفاده از نرم افزارهای از قبل آماده شده وجود دارد برای مثال:

  • حوزه آموزش:
    • ثبت نام دوره آموزشی
    • مدیریت نمرات
    • برگزاری کلاس های آنلاین
    • زمان بندی کلاسها و دوره های آموزشی
    • و …
  • حوزه مالی:
    • صورت حساب مشتری
    • پردازش مورد های بیمه ای
    • ارزیابی صورت حساب
    • گزارشات مالی و ترازنامه
    • و …
  • حوزه تولید و مدیریت مشتریان:
    • برنامه ریزی تولید
    • مدیریت انبار
    • ارتباط با مشتری
    • ارسال محصولات
    • و …
  • حوزه سلامت:
    • ایجاد و بروزرسانی پرونده پزشکی
    • ارزیابی بیمار
    • تجویز دارو های مورد نیاز بیمار
    • و …

 

حالا اگر بخواهیم یک قدم فراتر رویم راهکار چیست؟ اجازه بدهید سوال را طور دیگری مطرح کنم:

اگر بخواهیم فعالیت هایی که یک نفر پشت سیستم انجام میدهد، با یک ربات انجام شود امکان پذیر است؟

 

همانطور که در برخی از کسب و کارها در خطوط تولید، رباتها بجای انسانی بسیاری از کارها را انجام میدهند و این امر باعث میشود وابستگی  به نیروی انسانی کمتر شده و دقت انجام کارها افزایش یابد، آیا برای کارهای سیستمی و پششت کامپیوتری هم میشود چنین اقداماتی انجام داد؟

پاسخ بله است با RPA می توان  کارهایی که افراد پشت کامپیوتر انجام میدهند، رباتیک کرد.

 

RPA چیست؟

RPA یا Robotic Process Automation (اتوماسیون فرآیند روباتیک) یا همان ربات های نرم افزاری، تکنولوژی است که از طریق آن یک نرم افزار کامپیوتری (ربات نرم افزاری) اعمال انسان را هنگام استفاده از یک سیستم دیجیتالی (از صفحات وب گرفته تا نرم افزار های پیچیده)، شبیه سازی و انجام دهد.

 

نرم افزار هایی که عملیات را شبیه سازی و اجرا می کند «ربات» نام دارند. در واقع ربات های نرم افزاری رفتار انسان ها را در زمان کار با کامپیوتر تقلید می کنند. آنها میتوانند داده دریافت کنند، به رویداد ها واکنش نشان بدهند، نرم افزارهای کاربردی را اجرا کنند، با آنها تعامل کنند و با سیستم های دیگر ارتباط برقرار کنند.

 

RPA چیست

 

نرم افزارهای RPA در حقیقت می توانند بعنوان نیروهای روباتیک مجازی، دقیقاً شبیه نیروی انسانی در ادارات و شرکت ها، اقدام به فعالیت کنند.

 

روبات ها بر روی وظایف روتین، خسته کننده اما مهم تمرکز کرده و جالب تر این است که «هیچ» خطایی ندارند. به واسطه زمان صرفهجویی شده، نیروی انسانی روی فعالیت های ارزش محور مانند تعامل با دیگر کارمندان در کارهای تیمی، خلاقیت در طراحی محصولات یا خدمات جدید، برنامه ریزی و…  تمرکز خواهند کرد.

 

چرا RPA یک نقطه شروع خوب برای تحول دیجیتال یک شرکت می باشد؟

برخلاف دیگر راهکار های سنتی IT، RPA به کسب و کارها این امکان را میدهد که مکانیزه کردن را با هزینه بسیار پایین و در زمان کمتری می دهد.

 

RPA روال کار و نظم تیم شما را بهم نمی ریزد

RPA یا ربات های نرم افزاری به تغییرات معماری زیرساخت های فناوری اطلاعات شما یا یکپارچه سازی عمیق با سیستم های دیگر کسب و کار شما احتیاج ندارد و به عنوان یک راه حل مستقل می تواند بکار گرفته شود.

 

RPA مقیاس پذیر است.

حجم کاری که در یک فرآیند وجود دارد حسب شرایط مختلف مثل نیاز بازار و عوامل مختلفی متغیر است بطوریکه تغییرات عضو جدا ناپذیر در بیشتر محیط های کسب و کار هستند. اگر از RPA استفاده شود، کسب و کارها بنا به نیاز به راحتی می توانند مقیاس کارهایشان را کم یا زیاد کنند.

 

مزایای RPA برای کسب و کار ها چیست؟

  1. دقت بهتر

روبات های نرم افزاری یا RPA ها، برنامه ریزی می شوند که قوانین را مو به مو دنبال و اجرا نمایند. آنها هیچ وقت خسته نشده و هرگز خطا نمی کنند. در نظر داشته باشید انسان ممکن الخطا است اما ضریب خطای روبات های RPA «صفر» است. آنها همیشه منطبق با قوانین و پایدار هستند.

  1. انطباق پذیری

روبات ها با اطمینان بالا کارشان را انجام می دهند و هر چه که انجام می دهند مانیتور شده و شما نظارت کامل بر آنها دارید.

  1. کاهش هزینه

روبات های RPA می توانند هزینه های فعالیت های انسانی را تا ۸۰% کاهش دهند. در کمتر از ۶ ماه، بیشتر شرکت ها در دنیا توانستند به بازگشت سرمایه مثبت برسند و همچنین کاهش های هزینه های تجمیعی به ۲۰% در زمان می رسد. البته زمان بازگشت سرمایه در کسب و کارهای کشور ما بسیار کمتر است زیرا هزینه استقرار RPA در کشور ما به دلیل عدم وجود قانون کپی رایت بسیار پاییین تر از سایر کشورها است.

  1. افزایش سرعت و بهره وری چشمگیر

کارمندان از اولین نفرات می باشند که قدردان RPA خواهند بود زیرا آن ها را از کارهای تکراری و وقت گیر نجات می دهد.

 

انواع مدل های RPA

در این بش چند مدل از انواع ربات های نرم افزاری را معرفی خواهیم کرد. هر مدل مزایای مدل قبلی را دارد و محدودیت های آن را رفع کرده است.

 

RPA با نظارت (RPA 1.0)

روباتهای نرم افزاری از این نوع، روی دسکتاپ کاربر مستقر می شود. هدف اصلی این نوع از ربات ها، بهبود کارایی یک کاربر می باشد. این راهکارها به راحتی قابلیت استقرار را دارند و هزینه ها را کاهش می دهند.

 

RPA بدون نظارت (RPA 2.0)

این نوع از روبات ها روی یک سرور مرکزی مستقر شده و بطور دستی کنترل خواهند شد و بی نیاز به سرپرستی و تعامل دائم با کاربر هستند.  با استفاده از این راهکار، وظایف از مرحله پیاده سازی تا اتومات می شوند و زمان بندی و کنترل جریان کاری درون کنسول مرکزی روبات ها امکان پذیر است.

 

RPA خودمختار (RPA 3.0)

این روبات ها تا حدود بسیاری شبیه روبات های بدون نظارت اند با این فرق که می توانند فرآیند هایی که تصمیم گیری در آنها اتفاق بیافتد را اجرا کنند. این نوع از ربات های نرم افزاری تا حد بالایی پویا بوده و می توانند به نیاز های در لحظه کسب و کار پاسخ مناسب بدهند.

 

RPA شناختی (RPA 4.0)

پیچیده ترین و قوی ترین نوع RPA که توانایی ادراک درون سازمانی را با استفاده از تکنولوژی هایی مثل یادگیری ماشین و هوش مصنوعی دارند، ربات های شناختی هستند. انواع موجود از این نوع ربات ها هنوز با اصل ادارک کامل فاصله دارند اما روز به روز در حال نزدیک شدن به آن هستند. از قابلیت های مثال زدنی و حال حاضر این مدل استفاده از هوش مصنوعی در دریافت داده و یادگیری ماشین برای فرآیند کاوی و شناسایی فرآیند ها می باشد.

 

برای آشنایی با این تکنولوژی فوق العاده، مدرسه مدیریت فرایند اقدام به برگزاری یک وبینار کرده است که از این صفحه میتوانید اطلاعات تکمیلی را کسب کنید.

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .