عضویت در کانال مدیریت فرایند
یک نمونه از بکارگیری موفق روبات در یک کسب و کار کوچک ایرانی
مزایای RPA

یک نمونه از بکارگیری موفق روبات در یک کسب و کار کوچک ایرانی

 

چند مطلب در مورد RPA و ربات های نرم افزاری تاکنون خدمت شما همراهان گرامی ارائه کرده ایم. در این نوشته در نظر داریم یک نمونه از بکارگیری موفق روبات در یک کسب و کار کوچک ایرانی را برایتان بازگو کنیم.

 

RPA یا Robotic Process Automation (اتوماسیون فرآیند روباتیک) یا همان ربات های نرم افزاری، تکنولوژی است که از طریق آن یک نرم افزار کامپیوتری (ربات نرم افزاری) اعمال انسان را هنگام استفاده از یک سیستم دیجیتالی (از صفحات وب گرفته تا نرم افزار های پیچیده)، شبیه سازی و انجام دهد.

نرم افزار هایی که عملیات را شبیه سازی و اجرا می کند «ربات» نام دارند. در واقع ربات های نرم افزاری رفتار انسان ها را در زمان کار با کامپیوتر تقلید می کنند.

 

شاید این سئوالات برای شما هم پیش بیاد:

  • RPA و ربات های نرم افزاری در چه نوع کسب و کارهایی و با چه ابعادی قابل استفاده هستند؟
  • آیا ربات های نرم افزاری در کشور ما و کسب و کارهای ایرانی هم قابل اجرا و پیاده سازی است؟

 

در این مطلب با ارائه توضیحات مختصری از بکارگیری RPA در یک کسب و کار کوچک، نحوه پیاده سازی و مزایای حاصل از آن را برایتان تشریح کنیم و به دو سئوال فوق پاسخ خواهیم داد.

 

یکی از راه های جذب مشتری در یک از کسب و کارها قرار دادن تبلیغات مختلف بطور متعدد در سایت های پذیرنده تبلیغ می باشد. سایت هایی مثل ایستگاه، شیپور و حدود ده ها سایت مشابه. فعالیت اصلی این شرکت، واردات کالاهای حوزه کامپیوتر است و در تهران فعالیت میکند.

 

برای بالا ماندن تبلیغ شرکت در این نوع رقابت تبلیغاتی، آن ها می بایست حداقل روزی یک بار تبلیغات خود را در هر وبسایت با زدن گزینه های بروزرسانی، بروز نگه می داشت تا هنگام جستجوی کاربران، تبلیغات آنها جزو اولین تبلیغات نمایش داده شود.

 

این کار می بایست حتماً در دوره های زمانی نزدیک به هم انجام می شد و بدیهی است با توجه به تعداد بالای سایت های تبلیغاتی و زمان محدود کارکنان، که هیچ یک از پرسنل آن شرکت وقت لازم برای انجام این کار را نداشت.

 

جالب است بدانید این وبسایت های تبلیغاتی که باید عمل بروزرسانی در آنها صورت می گرفت، بیش از صد عدد می باشد و این مجموعه اقرار کرده بود که این کار بسیار خسته کننده و همراه با خطای انسانی بوده است.

 

همه این موارد باعث شده پس از ارائه پیشنهاد در مورد ربات های نرم افزاری یا RPA، این پیشنهاد توسط این کسب و کار با مقوبلیت بالایی مواجه شود.

 

کار پیاده سازی شروع شد و در نهایت پس از گذشت یک هفته، روبات نرم افزاری از نوع RPA طراحی گردید و روی یکی از کامپیوتر های آن مجموعه مستقر شد که همه موارد ذکر شده را بطور هوشمند و خودکار با سرعت بسیار بالا و بدون هیچ خطایی انجام داده و نیاز این کسب و کار به وارد کردن اطلاعات در سایت های مختلف را بطور کامل مرتفع گردانید.

 

این روبات کاملا مانند یک کارمند در دوره های زمانی، وارد هر وبسایت شده و با تعامل کلیکی و تایپی (درست مانند یک کاربر)، تبلیغات را بروز کرده و منتظر شروع دوره جدید خود برای بروزرسانی وبسایت بعدی می ماند. پس از اتمام ساعت کاری کارمندان شرکت، این روبات همچنان مشغول کار و بررسی جدول زمانی خود برای بروزرسانی وبسایت ها می باشد و ۲۴ ساعته مشغول کار کردن است.

 

تنها از برخی از قابلیت های شگفت انگیز این روبات می توان از مکانیزم اجرای زمانی غیر مخرب، صف های اجرایی وبسایت ها، کنترل کردن استثنائات وبسایت، اضافه، بهبود یا حذف هر وبسایت به دلخواه و بطور ماژولار، مکانیزم جبران کننده زمانی، حالات خودمختار و بسیاری موارد دیگر نام برد.

 

هم اکنون این روبات یک از بهترین مزیت های رقابتی این وارد کننده میان هم صنفی هایش می باشد. افزایش درآمد از راه جذب مشتریان جدید از طریق آگهی ها در وبسایت ها، رفع صد در صدی خطای انسانی، کنترل بهتر فرآیند بروزرسانی تبلیغات، افزایش سرعت و راندمان کاری و پایش و کنترل چشمگیر عملکرد، از دلایل مزیت رقابتی این وارد کننده می باشد.

 

با این مثال می توان نتیجه گیری کرد ربات های نرم افزاری فقط در کسب و کارهای بزرگ کاربرد ندارند بلکه میتوان از آنها در انواع کسب و کارها استفاده کرد. البته مثال های مختلف دیگری نیز وجود دارد که به مرور برای شما بیان خواهیم کرد.

 

گفتنی است استقرار ربات های نرم افزاری هزینه بالایی نداشته و با توجه به اینکه بابت نرم افزارهای RPA نیازی به پرداخت هزینه زیادی در کشور ما وجود ندارد، نرخ بازگشت سرمایه این تکنولوژی در کسب و کارهای کشور ما حتی نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار بهتر است.

 

با ربات های نرم افزاری کسب و کار شما ۷ در ۲۴ کار میکند.

 

برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی RPA، وبینار  آموزش RPA را از دست ندهید.

 

RPA چیست

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .