عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی سایت OMG

گروه مدیریت شی یا OMG یک کنسرسیوم بین المللی، با عضویت آزاد و غیرانتفاعی برای استانداردهای تکنولوژی است که در سال ۱۹۸۹ تاسیس گردید. استانداردهای OMG توسط فروشندگان، کاربران نهایی، موسسات دانشگاهی و سازمان های دولتی اداره می‎شوند. OMG Task Forces استانداردهای ادغام شرکت را برای طیف گسترده ای از فناوری ها و دامنه وسیعی از صنایع توسعه می‎دهند. استانداردهای مدل سازی OMG، از جمله Unified Modeling Language  یا UML و Model Driven Architecture یا MDA، طراحی بصری قدرتمند، اجرای قوی و نگهداری از نرم افزار و سایر فرآیندها را امکان پذیر می‎نمایند.

علاوه بر این،OMG مدیریت کنسرسیوم اینترنت صنعتی (IIC)، کنسرسیوم Industry IoT وDigital Twin Consortium را بر عهده دارد.

 

OMG در طول سال چهار جلسه فنی برگزار می‎کند. این جلسات به اعضای OMG و سایر افراد علاقه مند فرصت می‎دهد تا در یک مکان متمرکز همکاری نموده، در مورد محصولات و فرآیندهای استاندارد تکنولوژیکی اطلاعات کسب نموده و با شرکت در رویدادهای ویژه اطلاعاتی در مورد موضوعات پرطرفدار روز کسب نمایند.

 

DMN : مشخصاتی دقیق برای تصمیم گیری‎ها و قوانین کسب و کار

استاندارد DMN، نوعی زبان مدل سازی و نمادگذاری برای تعیین دقیق تصمیمات تجاری و قوانین کسب و کار است. DMN به راحتی توسط افراد مختلفی که در مدیریت تصمیم گیری مشارکت دارند قابل خواندن است. یعنی استفاده از آن هم برای کارفرمایانی که قوانین را تعیین نموده و کاربرد آنها را کنترل می‎نمایند و هم برای تحلیل گران کسب و کار آسان خواهد بود.

 

DMN برای همکاری با BPMN و / یا CMMN طراحی شده است و مکانیزمی ‎برای مدل سازی تصمیم گیری های مرتبط با فرآیندها و کیس ها ارائه می‎دهد. از BPMN، CMMN و DMN می‎توان به طور مستقل استفاده کرد اما این سه استاندارد در عین حال به گونه‎ای طراحی شده‎اند که مکمل یکدیگر باشند. در واقع بسیاری از سازمان ها از استفاده ترکیبی از این سه استاندارد و انتخاب بهترین گزینه برای مدل سازی فعالیت های خود بهره خواهند برد. به همین دلیل BPMN،CMMN و DMN “تاج سه گانه” استانداردهای بهبود فرآیند نامیده می‎شوند. استفاده از DMN برای تصمیم گیری های سازمانی مزایای زیر را به همراه دارد:

  • با استفاده از نمودارهای خوانا و آسان به کلیه ذینفعان کمک می‎کنید که یک حوزه پیچیده تصمیم گیری را درک نمایند.
  • مبنایی طبیعی برای بحث و توافق در مورد دامنه و ماهیت تصمیم گیری کسب و کار فراهم می‎کند.
  • با تجزیه نیازمندی ها به صورت گرافیکی، از زحمت و ریسک پروژه های تصمیم گیری اتوماسیون می‎کاهید.
  • قوانین کسب و کار در جداول تصمیم گیری بدون ابهام، به راحتی و به شیوه ای قابل اعتماد تعریف خواهند شد.
  • توسعه سیستم های تصمیم گیری را با استفاده از مشخصاتی که می‎توانند به طور خودکار تأیید و اجرا شوند، ساده می‎نمایید.
  • زمینه ای ساختار یافته برای توسعه و مدیریت مدل های پیش بینی کننده و تحلیلی فراهم می‎کنید.
  • می‎توانید کتابخانه ای از اجزای قابل استفاده مجدد برای پروسه تصمیم گیری فراهم نمایید.

 

برای یافتن DMN به لینک https://www.omg.org/dmn/index.htm بروید و یا در قسمت جستجو در صفحه اصلی، DMN را سرچ نمایید. در صفحه باز شده با کلیک بر روی قسمت SPECIFICATION می‎توانید آخرین نسخه از استاندارد DMN را دانلود نمایید. دیتاشیت مشخصات DMN نیز در همین صفحه قابل مشاهده است.

 

BPMN : نمادگذاری گرافیکی برای فرآیندهای کسب و کار

مشخصات مدلسازی و نمادگذاری فرآیندهای کسب و کار (BPMN) نوعی نمادگذاری گرافیکی برای مشخص نمودن فرآیندهای کسب و کار در نمودار فرآیندهای کسب و کار فراهم می‎نماید. هدف از BPMN پشتیبانی از مدل سازی فرآیند کسب و کار با ارائه نوعی علامتگذاری استاندارد است که برای کاربران قابل درک باشد و در عین حال معانی فرآیندی پیچیده ای را برای کاربران فنی ارائه دهد.

 

BPMN به یک استاندارد واقعی برای مدلسازی نمودارهای فرآیندهای کسب و کار تبدیل شده است. BPMN به گونه ای طراحی شده است که مستقیماً توسط ذینفعانی که فرآیندهای کسب و کار را طراحی، مدیریت و اجرا می‎کنند، مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال به اندازه ای دقیق باشد که بتوان نمودارهای آن را به صورت کدهای نرم افزاری ترجمه نمود. BPMN دارای نمادهای فلوچارت مانندی است که به راحتی قابل استفاده هستند و مستقل از محیط‎های پیاده سازی مختلف می باشند.

 

بنابراین BPMN پلی استاندارد بر روی شکاف بین طراحی فرآیندهای کسب و کار و اجرای آنها ایجاد می‎کند. هدف دیگر، اطمینان از این امر است که زبان های XML طراحی شده برای اجرای فرآیندهای کسب و کار، توسط یک نمادگذاری کسب و کار محور، تجسم می‎ یابند.

 

ISO / IEC 19510

این استاندارد بین المللی (ISO / IEC 19510) نشانگر ادغام بهترین روش ها در جامعه مدل سازی برای نمودارهای مشارکت، نمودارهای فرآیند و نمودارهای کورئوگرافی است. هدف BPMN استاندارد کردن یک مدل برای نمادگذاری فرآیندهای کسب و کار به جای استفاده از نمادها و دیدگاه های مختلف مدل سازی است. با این کار،BPMN روشی ساده برای مرتبط نمودن اطلاعات فرآیند با سایر کاربران کسب و کار، مجریان فرآیند، مشتریان و تأمین کنندگان فراهم می‎نماید. از این رو BPMN ، یک استاندارد برای  ISO نیز محسوب می‎گردد.

 

به لینک https://www.omg.org/bpmn/index.htm رفته و یا در قسمت جستجو در صفحه اصلی OMG عبارت BPMN را جستجو نمایید. در صفحه گشوده شده با کلیک بر روی عبارت SPECIFICATION می‎توانید آخرین نسخه استاندارد BPMN را دانلود نمایید. در این صفحه علاوه بر دیتاشیت، بخشی به نام CERTIFICATION دیده می‎شود. با کلیک بر روی این عبارت می‎توانید از شرایط آزمون های مربوط به دریافت گواهینامه های حرفه ای OMG در زمینه BPM و مفاد امتحانی هر یک آگاه شوید.

و علامت گذاری مشترک برای مدل سازی

 

Case Management Model and Notation (CMMN)، نوعی متا مدل و علامت گذاری مشترک برای مدل سازی و بیان گرافیکی یک پرونده و همچنین قالبی برای مبادله مدل های موردی در میان ابزارهای مختلف تعریف می‎کند. CMMN که به عنوان یک مدیریت پرونده انطباقی نیز شناخته می‎شود، از طریق ارائه پیشنهادات به فرآیند تصمیم گیری کمک می‎کند اما موکدا نقش انسان را به عنوان رهبر فرآیند تصمیم گیری حفظ می‎نماید. CMMN حول اطلاعات و روابط جاری متمرکز است؛ برخلاف فرآیندهای کسب و کار سنتی که حول توالی فعالیت های از پیش تعریف شده متمرکز می باشند.

این سری از مشخصات OMG به گونه ای طراحی شده است که با BPMN سازگار بوده و مکمل آن باشد. با استفاده از یک رویکرد رویداد محور و مفهوم پرونده، CMMN مرزهای آنچه را که می‎توان با BPMN مدل سازی کرد، از قبیل کارهایی با ساختار کمتر و کارهایی که توسط افراد متخصص هدایت می‎شوند، گسترش می‎دهد. استفاده ترکیبی از  BPMN و CMMN به کاربران امکان می‎دهد طیف وسیع تری از روش های کاری را پوشش دهند.

گزاره‎ های ارزش:

  • رسیدن به توافق سریعتر در مورد فرآیندهای as-is و to-be از طریق مدل‎های بدون ابهام.
  • تشویق ذینفعان به مشارکت با استفاده از بیان گرافیکی نکات.
  • تسهیل تجزیه و تحلیل و بهبود عملیات.
  • ایجاد کتابخانه ای از فرآیندها برای آموزش کارمندان جدید، تعریف پرونده‎ها و قوانین تجاری.

 

برای دانلود این استاندارد به لینک https://www.omg.org/cmmn/index.htm رفته و یا در قسمت جستجو در صفحه اصلی OMG عبارت CMMN را جستجو نمایید. با کلیک بر روی عبارت SPECIFICATION می‎توانید آخرین نسخه استاندارد CMMN را دانلود نمایید. علاوه بر آن در همین صفحه دیتاشیت مربوط به CMMN نیز قابل رویت و مطالعه است.

 

Events

از نوار بالای صفحه اصلی سایت OMG، بر روی عبارت RESOURCE HUB کلیک کرده و از منوی ظاهر شده گزینه Events را انتخاب نمایید. در این صفحه می‎توانید از میتینگ ها و رویدادهای آتی OMG، موضوعات و تاریخ هر یک باخبر شوید. به جز مشارکت پولی اعضا، OMG تعداد محدودی از افراد غیر عضو را نیز می‎تواند برای شرکت در هر رویداد بپذیرد.

 با پر کردن فرم N0N-MEMBER REGISTERATION مربوط به افراد غیر عضو می‎توانید به صورت رایگان در رویدادهای مجازی گروه، شرکت نمایید.

Hot Topics

فناوری همیشه در حال پیشرفت است و بنابراین همگام شدن با آنچه اتفاق می‎افتد دشوار خواهد بود. OMG لینک هایی را به برخی از زمینه های فناوری که در حال حاضر پرطرفدار هستند گردآوری کرده و آنها را به طور منظم به روز می‎نماید. از نوار بالای صفحه اصلی بر روی عبارت RESOURCE HUB کلیک کرده و از منوی ظاهر شده گزینه Hot Topics را انتخاب نمایید. در این صفحه می‎توانید اگر به صنعت یا موضوع خاصی علاقه مندید، OMG TC SUBGROUP DIRECTORY را بررسی کنید تا در کار به روز رسانی مشارکت داشته باشید. موضوعاتی از قبیل مدیریت ریسک، استانداردهای هوش مصنوعی، مهندسی سیستم‎ها، امنیت سایبری، BPM در حوزه سلامت و غیره گردآوری شده که می‎توانید مطالبی در رابطه با آنها مطالعه نموده و حتی سوالاتی مطرح نمایید.

OMG Certifications

در صفحه اصلی روی RESOURCE HUB کلیک کرده و گزینه Training Courses را انتخاب نمایید. از منوی موجود در سمت چپ صفحه گشوده شده، روی عبارت OMG Certification کلیک کنید. مجددا با کلیک بر روی لینک های موجود در سمت چپ صفحه جدید می‎توانید در مورد گواهینامه های OMG، تاریخ و محل برگزاری هر یک، توافقنامه هایی که کلیه داوطلبان باید قبل از هر یک از آزمون ها با آنها موافقت نمایند (Certification Policies)، مفاد آزمون و غیره اطلاعات لازم را کسب نمایید. این آزمون ها در سرتاسر جهان به زبان انگلیسی و در آسیا به زبان ژاپنی نیز برگزار می‎گردند.

به اشتراک بگذارید :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .