عضویت در کانال مدیریت فرایند
فعالیت حلقه در BPMN
کتاب BPMN

این متن بخش هایی از کتاب  BPMN_Method_and_Style نوشته بوریس سیلور است که توسط مدرسه مدیریت فرایند ترجمه شده است.

 

فعالیت حلقه

یک فعالیت حلقه، با یک نشانۀ فلش دایره­ای در قسمت مرکز پایین آن (شکل پایین سمت چپ)، چنین مفهومی دارد: تا زمانی که در حال برنامه ­ریزی است انجام بده. این فعالیت معنایی مشابه نمودار با دروازۀ حلقۀ برگشتی دارد که در سمت راست نشان داده شده است: یعنی فعالیت را یک مرتبه انجام بده و سپس شرایط حلقه را ارزیابی کن، یعنی به اصطلاح یک دادۀ بولی. اگر شرط درست است فعالیت را دو مرتبه انجام بده و سپس شرایط حلقه را مجدداً بررسی کن. این تکرار می­تواند به طور نامحدود ادامه پیدا کند یا شما می­توانید حد بالا را برای آن تعریف کنید. هنگامی که شرایط حلقه غلط باشد جریان توالی خارج­شده از فعالیت حلقه فعال می­شود.

 

آموزش BPMN

فعالیت حلقۀ A (سمت چپ) معنایی مشابه فعالیت بدون حلقۀ A با دروازۀ حلقه برگشتی دارد.

 

به طور همزمان از نشانۀ حلقه و دروازۀ حلقه برگشتی استفاده نکنید زیرا یک حلقه درون حلقه دیگر ایجاد می­شود و احتمالاً آنچه منظور شما بوده است را نشان نمی­دهد. نشانۀ حلقه نسبت به دروازۀ حلقه برگشتی، ارائۀ جمع و جور تری (فشرده ­تر) را ارائه می­دهد، اما شرط حلقه را پنهان می­نماید. به این علت بهترین کار نشان دادن شرط مربوطه در یک حاشیه ­نویسی متنی است. توجه: یک شرط در قالب «تا X» برابر با شرط حلقه با عنوان« اگر X نباشد» است، هنگامی که Xصحیح است، پس X نبودن غلط است و حلقه زدن به پایان می­رسد.

 

در صورت استفاده از فعالیت­های حلقه، تکرار همیشه به صورت ساخت­ یافته (پیاپی) می­باشد. شما نمی­توانید تکرار دوم را تا زمانی که اولی را تمام کرده باشید و شرط حلقه درست باشد آغاز کنید. همچنین با استفاده از حلقه، هنگامی که اولین تکرار آغاز ­شود تعداد تکرارها نامعلوم می­باشدو به واسطۀ بررسی شرط حلقه در انتهای هر تکرار تعیین می­شود.

 

فعالیت چند نمونه ­ای

یک فعالیت چند نمونه­ ای (MI)، که به واسطۀ یک آیکن با ۳ میلۀ موازی در مرکز پایین آن نشان داده می­شود به این معناست که برای هر کدام که در حال برنامه ­ریزی است انجام بده. یعنی فعالیت را برای هر یک از اقلامی که در یک فهرست وجود دارند یک بار اجرا کن. در یک نمونۀ فرآیندی واحد نمونه ­های مختلفی از یک فعالیت وجود دارند و هر نمونۀ فعالیت بر روی یکی از اقلام موجود در فهرست عمل می­کند. فهرست چیست؟ یک فعالیت چند نمونه ­ای تنها هنگامی معنا دارد که داده­­­ های نمونۀ فرآیندی شامل برخی از انواع مجموعه مانند اقلام درون یک سفارش می­شود. در یک فرآیند سفارش­دهی فعالیت MI با عنوان «بررسی موجودی» موجودی هر یک از اقلام سفارش را کنترل می­کند.

 

هر سفارش تعداد اقلام یکسانی ندارد اما هنگامی که فعالیت «بررسی موجودی» برای یک سفارش خاص آغاز شود شما از قبل اطلاع داریدکه چند تکرار مورد نیاز خواهد بود. تعداد تکرارهای مورد نیاز برابر با تعداد اقلام موجود در سفارش است. اغلب فهرست درنظر گرفته شده از طریق نام فعالیت قابل مشاهده است اما اگر نبود بهتر است آن را در یک حاشیه­ نویسی متن نشان دهید، مانند «برای هر X». اطلاع قبلی از تعداد تکرارها یکی از تفاوت­های اساسی بین فعالیت­های چند نمونه ­ای و حلقه است. تفاوت دیگر این است که نمونه­ های MI ممکن است به صورت موازی اجرا شوند. اگر چنین باشد نشانۀ MI 3 میلۀ عمودی است. اگر غیر از این باشد، نمونه­ ها همیشه به صورت پی در پی اجرا می­شوند و نشانه ۳ میلۀ افقی است. توجه داشته باشید که یک فعالیت MI پی­در­پی (متوالی) مشابه یک حلقه نیست.

 

 کتاب BPMN

فعالیت MI با عنوان A (سمت چپ) مشابه n نمونۀ موازی از فعالیت غیر MI با عنوان A است که با یک ادغام ادامه مییابد (سمت راست).

 

در شکل بالا، فعالیت MI با عنوان A (سمت چپ) مشابه n فعالیت موازی غیر MI (سمت راست) می­باشد. فعالیت MI تا زمانی که تمام نمونه­ های آن تکمیل شود تکمیل نمی­شود. به طور فنی، سایر شرایط تکمیل به واسطۀ استاندارد مجاز شمرده شده ­اند اما من هرگز مشاهده نکرده ­ام که مورد استفاده قرار بگیرند و آن­ها در نمودار به واسطۀ شرط رایج با عنوان «تکمیل همه» غیرقابل تشخیص هستند. BPMN 2.0 در حقیقت، چه هنگامی که هر یک از نمونه­ ها تکمیل شده باشند و یا درست هنگامی که اولین نمونه تکمیل شد، این اجازه را به شما می­دهد که نشان دهید یک رویداد سیگنال تولید و این رویداد در مرز فعالیت MI دریافت شده است.

 

لذا، شاید این فقط قانون متعلق به رویکرد تکنیک و مدل باشد اما من عقیده دارم بهتر است MI را اینگونه تفسیر کنیم: قبل از اینکه فعالیت MI تکمیل شود لازم است که تمام نمونه­ ها تکمیل شوند. این چیزی است که تقریباً همیشه هدف مدل­ساز می­باشد. یک رویداد خاتمه یا متوقف­ کننده بر روی فعالیت چند نمونه ­ای، بلافاصله تمام نمونه ­های در حال اجرا را بدون نتیجه باقی می­گذارد و متوقف می­کند.

 

برای دریافت ازاطلاعات تکمیلی در خصوص کتاب بر روی تصویر پایین کلیک کنید.

 

آموزش BPMN2

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .