عضویت در کانال مدیریت فرایند
اهمیت آموزش در ایجاد فرهنگ فرایند محوری
پروژه‌های برجسته BPM

فرهنگ فرایند محوری جهان‌بینی افراد و نحوه برخورد سازمان با تغییرات و چالش‌های سازمان خود را شکل می‌دهد. به همین دلیل، آموزش به عنوان وسیله‌ای مهم برای انتقال این سیستم‌های ارزشی و همچنین برای آموختن از تنوع جهان‌بینی بشریت و الهام بخشیدن به خلاقیت و نوآوری در آینده عمل می‌کند.

 

ما از طریق آموزش با ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی آشنا می‌شویم.

فرهنگ فرایند محوری را می‌توان از طریق آموزش توسعه داد. آموزش تغییرات مطلوبی را در فرهنگ و ارزش‌ها برای پیشرفت و توسعه جامعه به ارمغان می‌آورد.

آموزش با ایجاد کنجکاوی، علاقه‌مندی مناسب، نگرش‌ها و ارزش‌ها نقش مهمی در توسعه ملی ایفا می‌کند.

وظیفه اصلی آموزش در این حوزه، انتقال میراث فرهنگ فرایند محوری به سازمان‌ها و افراد علاقه‌مند و آگاه به مزیت‌های این حوزه است.

از حقایق تأثیرگذار آموزش بر فرهنگ فرایند محوری می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • حفظ فرهنگ فرایند محوری
  • انتقال فرهنگ فرایند محوری
  • ترویج فرهنگ فرایند محوری
  • تجهیز افراد و سازمان‌ها به سازگاری با تغییر الگوهای فرهنگی
  • شکل دهی به شخصیت افراد و سازمان‌ها
  • بازگرداندن وحدت بشریت از طریق انتشار فرهنگ

 

فرهنگ فرایند محوری نقش مهمی در زندگی هر فرد ایفا می‌کند، تغییر ایجاد شده در افراد باعث تغییر در سازمان‌ها و درنهایت در جامعه می‌شود.

فرهنگ و آموزش، جدایی ناپذیر و در عین حال مکمل یکدیگر هستند. فرهنگ فرایند محوری راه را برای آموزش باز می‌کند در حالی که آموزش مسئول طعم بخشیدن به ارزش‌های فرهنگ فرایند محوری در سازمان‌ها است. بنابراین ، هر دو باید در هم آمیخته شوند. احساس غرور در فرهنگ فرایند محوری ما باید در تمام مراحل رشد سازمان ظاهر شود. آموزش اولیه مدیریت فرایندهای کسب‌وکار جایی است که همه چیز شروع می‌شود و مدیران سازمان به اهمیت یک سازمان مبتنی بر ارزش فرایند محوری، احترام می‌گذارند؛ زیرا مدیران اتفاقات و رویدادهای اتفاق افتاده قبل از آشنایی با مدیریت فرایندهای کسب‌وکار را بررسی کرده و به مزیت‌های فرهنگ فرایند محوری پی می‌برند.

 

آموزش برای ایجاد و رشد هر فرهنگی لازم است. آموزش شامل آموزش رسمی و انتقال غیررسمی دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها می‌شود. فرهنگ در طول زمان تغییر می‌کند، اما دارای تداوم قابل تشخیص از ارزش‌ها و الگوهای رفتاری اساسی است که آن را از سایر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند. این تداوم توسط آموزش تأمین می‌شود.

 

 

تأثیر آموزش بر فرهنگ فرایند محوری:

  1. حفظ فرهنگ: فرهنگ فرایند محوری از عناصر اصلی بقای یک سازمان است که باید حفظ شود. این وظیفه مهمی از آموزش است که به حفظ فرهنگ یا میراث فرایند محوری کمک می‌کند. آموزش، از طریق نمایندگی‌های معتبر، باتجربه و به‌روز، سعی در ترویج اصول و استانداردهای لازم در سازمان‌ها برای عملکرد بهتر نیروهای انسانی دارد.
  2. انتقال فرهنگ: علاوه بر حفظ فرهنگ، وظیفه آموزش این است که با انتقال تجربیات، ارزش‌ها، اصول، و استانداردهای فرهنگ فرایند محوری موجود از نسلی به نسل دیگر از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی مختلف، تداوم فرهنگ فرایند محوری را حفظ کند.

فعالیت‌ها بدون این انتقال، بقای سازمان و در نهایت جامعه ممکن است سخت‌ترین کار باشد و پیشرفت بشر را می‌توان خفه کرد. جامعه دچار هرج‌ومرج و آشفتگی کامل می‌شود.

اتاوی می‌نویسد: “آموزش و پرورش این است که ارزش‌ها و ایده‌های اجتماعی را به اعضای جوان و توانمند جامعه منتقل کند”

  1. ترویج فرهنگ: علاوه بر حفظ و انتقال، یکی دیگر از کارکردهای مهم آموزش، اصلاح الگوهای فرهنگی فرایند محوری موجود در پرتو تغییرات قابل مشاهده، در نیازها و خواسته‌های سازمان است. این تغییرات به دلیل متغیرهای بین فرهنگی افزایش می‌یابد. بنابراین، الگوهای فرهنگی فرایند محوری جدیدی با جایگزینی و جهت‌دهی مجدد به اشکال فرهنگی قدیمی، متناسب با نیازهای متغیر زمان، انسان و سازمان شکل می‌گیرد. بنابراین، سازمان پیشرفت ظاهری دارد. این بخش از آموزش، عملکرد مترقی آموزش نامیده می‌شود. به این ترتیب، آموزش با سازماندهی مجدد و بازسازی تجربیات بشری به منظور ترویج و غنی‌سازی فرهنگ فرایند محوری عمل می‌کند.

 

توجه داشته باشید که با پیشرفت هر سازمان، جامعه نیز یک قدم به جلو پیش می‌رود.

 

 

  1. انسان را برای سازگاری با تغییر الگوهای فرهنگی فرایند محوری آماده می‌کند: این یک واقعیت پذیرفته شده است که نسل به نسل اشکال قدیمی و کهن فرهنگی را تغییر داده و انواع جدیدی را به بهترین مزیت آن‌ها می‌افزاید. این امر از طریق آموزش امکان‌پذیر است. علاوه بر این، آموزش افراد را مجهز می‌کند تا خود را با شیوه‌ها و الگوهای متغیر فرهنگی فرایند محوری برای زندگی بهتر و موفق سازگار کند.
  2. شکل دادن به شخصیت: این یک عنصر جهانی فرهنگ است که شخصیت (چه انسان و چه سازمان) با آموزش شکل می‌گیرد. شخصیت افراد زمانی رشد می‌کند که به ایجاد ارتباط با دیگر اعضای جامعه ادامه دهند. این شکل از تعامل با آموزش بر اساس الگوهای رفتاری یا فرهنگ جامعه موجود امکان پذیر نیست. به عبارت ساده، فرهنگ یک نهاد غیررسمی کنترل اجتماعی است که به شکل‌دهی رفتار افراد به نحو مطلوب کمک می‌کند.

فرهنگ فرایند محوری نیز افراد را در سازمان ها از وظیفه‌گرایی به فرایندگرایی و تعامل وا می‌دارد.

  1. بازگرداندن وحدت بشریت از طریق انتشار فرهنگ: احیای وحدت بشری ضروری است. این امر می‌تواند از طریق آموزش که به انتشار موثر فرهنگ کمک می‌کند، امکان‌پذیر شود. آموزش باید به طور کلی با فرهنگ بشر مانند یک گل شکوفه کامل که گلبرگ‌های مختلف آن نمایانگر گروه‌های مختلف است برخورد کند.

 

 

می‌توان با آموزش فرهنگ فرایند محوری تمامی سازمان‌های کشور و حتی دنیا را با هم هم‌زبان کرد این هم‌زبانی حاصل وجود استاندارد BPMN 02 است. همچنین با وجود این فرهنگ راه برای سازمان‌های جدیدالتاسیس نیز هموارتر می‌شود زیرا تجربیات سازمان‌های مشابه خود را از طریق آموزش در اختیار دارند.

 

استفاده از آموزش‌های مناسب و معتبر، تغییر در فرهنگ و تغییر در فرهنگ رشد جامعه را در پیش‌رو دارد. همچنین وجود فرهنگ نیز استفاده از آموزش‌های مناسب و معتبر را حاصل می‌شود و به یقین نمی‌توان گفت فرهنگ زمینه‌ساز آموزش است یا آموزش پیش‌نیاز فرهنگ.

 

از بحث فوق روشن است که رابطه تنگاتنگی بین آموزش و فرهنگ وجود دارد. آموزش از یک سو باعث رشد  افراد و سازمان‌ها می‌شود و از سوی دیگر فرهنگ جامعه را حفظ، منتقل و ترویج می‌کند. به طور خلاصه، آموزش و فرهنگ در همه جنبه های خود متقابل با هم و مکمل هستند. این آموزش است که فرهنگ را احیا و الگوی فرهنگی جامعه الگوهای آموزشی آن را مشخص می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .