عضویت در کانال مدیریت فرایند
گزارش تحلیلی IIBA در مورد تحلیل کسب و کار در سال 2021
تحلیل کسب و کار BABOK

در ابتدای سال 2022 میلادی، انجمن بین المللی تحلیل کسب و کار (IIBA) یک گزارش مفصل اینفوگرافیک از وضعیت تحلیل کسب و کار در دنیا ارائه نمود. در این گزارش که شرح کامل آن ارائه می شود در مورد وضعیت اشتغال و تخصص تحلیلگران کسب و کار، اهمیت تحلیل کسب وکار، اهمیت اخذ گواهینامه های بین المللی IIBA در حوزۀ تحلیل کسب و کار، مقایسۀ درآمدی دارندگان مدارک با کسانی که این مدارک را ندارند، اهمیت استقرار BABOK در سازمان و بسیاری از مباحث جذاب آماری در زمینۀ تحلیل کسب و کار، صحبت می شود.

 

در واقع گزارش مشروح فوق، یک بررسی آینده پژوهانه در زمینۀ شغل حساس تحلیل کسب و کار است و بررسی اینفوگرافیک آن نشان می دهد که شغل تحلیل کسب و کار در دنیا بسیار مورد علاقه و رغبت قرار گرفته است و آیندۀ درخشان تحلیل کسب و کار می تواند این زمینه را برای مخاطبان فراهم نماید تا با ورود به این حوزه بتوانند ضمن تقویت پایه های تئوریک و عملی خویش در سازمان هایی که مشغول هستند، بتوانند زمینۀ ارتقا و رشد خویش را در پروژه های تحلیل کسب و کار داخلی و حتی در ابعاد بین الملل فراهم نمایند.


گزارش فوق در واقع یک پیمایش (Survey) است که IIBA از اعضای خویش در طول سال 2021 میلادی به عمل آورده است. این پیمایش از اعضای IIBA که تعداد آنها 4،236 نفر از 165 کشور دنیا بوده است، به عمل آورده شده است. تعداد شرکت کنندگان در این طرح نسبتاً بالا است و این نشان می دهد که گزارش دارای اعتبار و روایی قابل تأملی از لحاظ آماری است و می توان به تحلیل های اینفوگرافیک آن اعتماد کرد و براساس آن نقشه های آینده نگرانه ای برای حوزۀ تحلیل کسب و کار در ایران پیاده سازی نمود.

 

نکتۀ قابل تأمل دیگر این است که شرکت کنندگان در این پرسشنامه، افراد بالغ و آگاهی نسبت به حوزۀ تحلیل کسب وکار بوده اند. در واقع آنها حساسیت این موضوع را سنجیده و با خرد و اندیشۀ به سوالات پاسخ داده اند. پاسخ دهندگان (81٪) در این گزارش اذعان می دارند که رهبران ارشد خود نقش تحلیل کسب و کار را درک می کنند و بیش از 80٪ برای این نقش ارزش قائل هستند.

 

90 درصد از پاسخ دهندگان احساس می کنند که در کار خود ارزشمند هستند و اظهار می کنند که کیفیت کار ارائه شده توسط متخصصان تحلیل کسب و کار به طور مثبت بر نتیجه پروژه ها و برنامه ها تأثیر می گذارد.

 

از سوی دیگر باید به خاطر داشت که بیش از 75 درصد از پاسخ دهندگان در 5 صنعت برتر که متخصصان تحلیل کسب و کار را استخدام می کنند – فناوری، بانکداری/مالی/بیمه، مشاوره/خدمات حرفه ای، دولت، مراقبت های بهداشتی/داروسازی کار می کنند.


این گزارش یک گزارش استراتژیک IIBA است و فقط اعضای فعال آن می توانند آن را دانلود نمایند. به اینصورت که اعضا تیم آکادمی تحلیل کسب و کار به دلیل عضویت در IIBA امکان دانلود آن را داشته اند.

 

اهمیت این گزارش آنجا است که می تواند افقی برای برنامه ریزی در زمینۀ تحلیل کسب و کار فراهم نماید. این گزارش این نوید را می دهد که تحلیل کسب و کار یک شغل و فعالیت سرحال است و داده های موجود در اینفوگرافیک بیان کنندۀ آن است که می توان افراد زیادی در سرتاسر ایران به حوزۀ تحلیل کسب و کار وارد شوند و سازمان های متنوعی می توانند از استقرار استانداردهای تحلیل کسب و کار لذت ببرند و به نتایج مدنظر خویش دست یابند.

 

بخش قابل اعتنایی از این گزارش در مورد اهمیت مدارک تحلیل کسب و کار مانند CBAP، CCBA، ECBA، AAC و … است.

IIBA با آمار و ارقام به شما ثابت می کند که با اخذ مدارک فوق می توانید زندگی شخصی و حرفه ای خود را در زمینۀ تحلیل کسب و کار متحول سازید. با گرفتن این مدارک نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر دنیا می توانید به درآمد مطلوب خویش دست یازید. در واقع با گرفتن این مدارک افق مهاجرت های کاری و دریافت موقعیت های شغلی مقتضی در زمینۀ تحلیل کسب و کار برای شما فراهم خواهد شد.


 

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای مطالعه CCBA و نحوه موفقیت در آزمون BABOK

 


گزارش فوق مدارک مختلف تحلیل کسب و کار را با هم مقایسه می کند و از منظر درآمدی، نوع شغل و کسب و کار، اهمیت آنها و افق گشایی حل مسائل تحلیل کسب و کار مورد تحلیل قرار می دهد.

 

گزارش فوق به برابری جنسیتی نگاه ویژه ای دارد و از لحاظ پرسشنامه سعی کرده است تعادل بین زن و مرد را رعایت کند و در نتیجه نیز متوجه می شویم که در دنیا در حوزۀ تحلیل کسب و کار زنان با مردان به یک برابری نسبی رسیده اند و به نظر می رسد در ایران نیز می توان شاهد شکل گیری برابری جنسیتی در حوزۀ تحلیل کسب و کار باشیم.

 

هر چه از جذابیت بصری و نحوۀ چیدمان اینوگرافیک گزارش بگوییم، کم گفته ایم.

 

آمار و ارقام حرف اول را می زنند و این دید امید بخش را برای مخاطبان تحلیل کسب و کار در ایران فراهم می کند که تا دیر نشده است بتوان وارد این حوزه شد و مهندسان مختلف و مدیران گوناگون می توانند در صورت علاقه مندی به جبهۀ تحلیل کسب وکار بپیوندند.


به صورت خلاصه و تیتروار می توان گفت که گزارش برای رویدادهای زیر کاربرد دارد:

  • برنامه ریزی برای آیندۀ شغلی تحلیل کسب و کار
  • ورود به تحلیل کسب و کار از هر حوزۀ مهندسی، علوم پایۀ، هنر، پزشکی و علوم انسانی
  • ورود به نوع صنعت خاص با توجه به تخصص در حوزۀ تحلیل کسب وکار
  • برنامه ریزی درآمدی برای کسب یک شغل دلپذیر در زمینۀ تحلیل کسب و کار
  • مقایسۀ درآمدی در حوزه های مختلف شغلی که تحلیلگر کسب و کار ورود می کند.
  • عوامل موفقیت و شکست تحلیل کسب و کار و دلایل ناکامی تحلیلگران کسب و کار در آن حوزه
  • نقش های مختلفی که تحلیلگر کسب و کار می تواند در هر حوزۀ شغلی و صنعتی بازی کند.
  • برنامه ریزی برای نوع حوزۀ دانشی که تحلیلگر کسب و کار می تواند آن را در سازمان خویش ایفا نماید.
  • بررسی چشم انداز چابک به عنوان یک چشم انداز نوپا و جدید در حوزۀ تحلیل کسب وکار
  • اهمیت تقویت ذهنیت چابک برای تحلیلگران کسب و کار در سازمان ها
  • اهمیت تخصص تحلیل مالکیت محصول در سازمان ها و نقش تحلیلگران کسب و کار در آن
  • اهمیت تحلیل کسب و کار در حوزۀ تحول دیجیتال
  • نقش داده در تحلیل کسب و کار
  • اینکه کدام کشور را برای مهاجرت در زمینۀ تحلیل کسب و کار انتخاب نماییم؟

برای دریافت گزارش روی لینک پایین کلیک و فرم را تکمیل کنید. 

دانلود گزارش

 


همچنین می توانید یادگیری تحلیل کسب و کار را با دوره پایین آغاز کنید.

دوره آموزش تحلیل کسب و کار

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .