عضویت در کانال مدیریت فرایند
پروژه منتورینگ مدیریت فرایند در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو
پروژه مدیریت فرایند

پروژه منتورینگ مدیریت فرایند شامل مدلسازی و بهبود شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با هدف چابک‌سازی، افزایش بلوغ و رفع گلوگاه‌های فرایندی در پاییز 1402 توسط مدرسه مدیریت فرایند آغاز گردید.

 

شروع کار با برگزاری دوره آموزشی مدیریت فرایند در مجتمع صنعتی چادرملو آغاز شد و در ادامه دوره آموزشی در معدن و سپس دفتر تهران این شرکت برگزار شد.

 

در طول این مسیر اتفاقات جالبی رخ داد. چالش هایی که با واحد بازرگانی شرکت در مورد خرید نرم افزار داشتیم یکی از آنها است.

 

همانطورکه در مطالب قبلی نیز ذکر شد، دو رویکرد کلی برای استقرار مدیریت فرایند وجود دارد.

  • رویکرد اول: برون سپاری به تامین کننده بیرونی
  • رویکرد دوم: استقرار مدیریت فرایند بصورت داخلی و با کمک منتور خارجی

 

تجربه ثابت کرده است که رویکرد دوم یعنی انجام مدیریت فرایند با استفاده از منابع داخلی سازمان و بدون نیاز به برون سپاری پروژه به پیمانکار از اثربخشی بالاتری برخوردار است. یادگیری مدیریت فرایند توسط تیم متولی و اعضا دفتر مدیریت فرایند و داشتن مربی خوب از عوامل کلیدی موفقیت در این رویکرد است.

 

در طول 7-8 جلسه معماری فرایندهای شرکت استخراج که نسبت به عرف موجود، واقعا زمان کوتاه تری است.

 

یکی دیگر از اتفاقات درخورد توجه این است که در هسته اصلی یک تیم 5-6 نفره متخصص مدلسازی پرورش پیدا کردند که خودشان قادر اند مسیر استقرار مدیریت فرایند را ادامه دهند.

 

در طول این پروژه حدود ۴۰ فرایند مدل شد و به زودی تحلیل شده و بهبود خواهیم داد.

 

به علت اهمیت بالای حوزه تدارکات و لزوم ایجاد بهبود در این بخش، فرایندهای حوزه تآمین و تدارکات به صورت ویژه مورد توجه بوده و در ادامه پروژه، فرایندهای منتخب از سایر حوزه‌ها مورد بررسی، مدلسازی و بهبود قرار گرفته است.

 

در طول این ده ماه تقریبا بطور میانگین 3-4 روز در ماه در خدمت چادرملو بودیم که هزینه آن نسبت به استقرار یک پروژه به یک تیم بیرونی واقعا کمتر و کیفیت آن واقعا بالاتر است.

 

البته هنوز این همکاری ادامه دارد و روزهای زیباتری با این شرکت محترم در پیش رو داریم.

 

با تشکر از همه دوستان شرکت محترم صنعتی و معدنی چادرملو

 

پروژه مدیریت فرایند


 

این مطلب را بخوانید: چند تجربه مهم از پروژه های مدیریت فرایند

 


در ادامه برخی از مزیت های رقابتی ما در اجرای پروژه های مدیریت فرایند را می توانید مشاهده نمایید.

  • سابقه مدیریت پروژه تیم ما در حوزه مدیریت فرایند تنها مربوط به 4-5 سال اخیر نبوده و از حدود 20 سال قبل در انواع پروژه های مدیریت فرایند با سمت کارشناس کار خود را آغاز کرده ایم و یکباره مشاور و مدیر پروژه نشده ایم.

 

  • گام های اجرای پروژه توسط ما، در قالب منتورینگ انجام میشود یعنی در طول اجرای پروژه، آموزش های حین کار نیز جهت افزایش تسلط تیم کارفرما ارائه خواهد شد.

 

  • حضور اعضا کلیدی تیم ما با سابقه 20 ساله در حوزه مدیریت فرایند در اجرای پروژه بابت مدلسازی، تحلیل و بهبود فرایندها نه تنها به عنوان مدیر پروژه بلکه به عنوان کارشناس فنی، می تواند به افزایش سطح کیفی و کمی پروژه کمک شایان توجهی نماید بطوریکه تعداد قابل توجهی از فرایندها توسط ایشان مدلسازی، تحلیل و بهبود داده خواهد شد.

 

  • تجربه در تحلیل و بهبود فرایند حرف اول را می­زند. شاید بتوان مدلسازی و استاندارد BPMN را ظرف دو-سه سال فراگرفت و برخی از نمادهای آنرا در مدلسازی به کار گرفت، لیکن تحلیل و بهبود فرایندها نیاز به تجربیات واقعی بسیار بیشتری دارد. در خصوص تحلیل و بهبود فرایندها نمیتوان یک نسخه واحد پیچید، در نتیجه صرفاً پر کردن چندین چک لیست کمکی به بهبود فرایندها نخواهد کرد.

 

  • مدلسازی با نگاه پیاده سازی موضوعی بود که توسط تیم ما با مشاهده شکاف بین فرایندهای مدلسازی شده و نیازمندی های فرایندی جهت ورود به نرم افزار BPMS مطرح شد ولی متاسفانه این موضوع تبدیل به شعار شده است. قطعاً زمانی می توان چنین ادعایی را مطرح کرد که تیم مدلساز سابقه واقعی کار کردن و پیاده سازی فرایندها در حداقل یکی دو نرم افزار BPMS را در پروژه های واقعی داشته باشد تا بتواند در این سطح مدلسازی انجام دهد. سابقه آشنایی و تجربه کار کردن ما با نرم افزارهای حوزه BPMS به سال 1385 قبل باز می­گردد.

 

 در صورت تمایل، شما نیز می‌توانید از خدمات ما در حوزه استقرار مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (BPM) با استفاده از یک رویکرد ترکیبی چابک و بومی‌سازی شده، در سازمان خود استفاده نمایید.

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .