عضویت در کانال مدیریت فرایند
تفاوت BPMS با Visual Paradigm، Enterprise Architect و…
تفاوت BPMS با ویژوال پارادایم, تفاوت BPMS با Visual Paradigm

تفاوت BPMS با Visual Paradigm، Enterprise Architect و…

دوستان زیادی در مورد این مسئله از من سئوال کرده اند که  سیستم BPMS با ابزارهایی مثل QPR،Visual Paradigm ، System Architect،  Enterprise Architect و سایر به اصطلاح Case Tools ها چه تفاوت هایی دارد؟

در این مطلب به اختصار به ذکر مهم­ترین تفاوت اساسی بین BPMS با ابزارهای مورد اشاره خواهم پرداخت.

چرخه ای که نرم افزار BPMS از آن پشتیبانی می کنند:

۱- طراحی و مدل‌سازی فرایند

۲- ایجاد و اجرا

۳- مدیریت و پایش

۴- تحلیل و بهبود فرایند

در حالیکه چرخه­ای که Case Tools ها از جمله Visual Paradigm از آن پشتیبانی می کند مرحله دوم را شامل نمی شود و به قرار زیر است:

۱- طراحی و مدل‌سازی

۲- مدیریت و پایش

۳- تحلیل و بهبود

همانطور که در بالا قابل مشاهده است، مهم ترین تفاوت و وجه تمایز بین BPMS ها با Case Tools ها (ابزارهای مدیریت فرایند) فاز ایجاد و اجرا است.

در بسیاری از Case Tools ها، شما می توانید با ابزارها و نمودارهای مختلفی که درآنها وجود دارد، اقدام به ترسیم نمودارها و دیاگرام­های مورد نظر خصوصاً در حوزه فرایندها نمایید و نهایتاً درصورتیکه ابزار شبیه سازی داخل آنها تعبیه شده باشد، فرایندهای خود را شبیه سازی نموده تا از کم و کیف آن در شرایط واقعی تر آگاه شوید منتها هیچ گاه نمی­توانید فرایندهای مدل شده را به سیستم های کاربردی (Application) تبدیل نمایید.

در نرم افزارهای BPMS قادر خواهید بود طراحی های موجود در مورد هر یک از فرایندهایتان را به سیستم های کاربردی تبدیل و از طریق کارتابل در سطح سازمان به گردش واقعی در آورید در حالیکه در Case Tools ها این اتفاق نخواهد افتاد. مراحلی که معمولاً BPMSها برای تبدیل فرایندها و فرم­ها به سیستم­ انجام می دهند شامل مراحل زیر است:

– طراحی مدل فرایند

– طراحی مدل داده برای فرایند مورد نظر

– طراحی فرم برای فرایند موردنظر

– تعیین قوانین تجاری

– تخصیص و تعیین کاربران

 نتیجه گیری ۱:

کاربرد اصلی BPMS ها در به حرکت در آوردن داده­ها و بالتبع فرایندها در سطح سازمان ها است در حالیکه کاربرد اصلی Case Tools ها، ایجاد یک مخزن و محل نگهداری و مدیریت انواع نمودارها از جمله نمودارهای فرایندی است که هیچ گاه از این طریق در سازمان اجرا نمی شوند.

نتیجه گیری ۲:

در Case Tools ها می توان نمودارهای مختلف در سطوح مختلف سازمان را طراحی نمود.به عنوان نمونه نمودارهای رایج در حوزه فرایندی، در حوزه داده، در حوزه سیستم های اطلاعاتی، در حوزه شبکه و زیرساخت و.. در حالیکه در نرم افزارهای BPMS  نمودارهای از جنس فرایندهای عملیاتی مثل BPMN ترسیم می شوند.

یک نکته در مورد QPR: این Case Tools مثل خیلی از Case Toolsهای دیگه مثل EA یا SA هست.البته با تفاوتهایی. منتها شنیدم که شرکت ارائه کننده این ابزار هزینه های تقریباً زیادی به ازای این سیستم از مشتریان ایرانی دریافت می کند که یکی از علت های آن، هزینه لیسانسی است که باید به حساب شرکت اصلی ارائه کننده این محصول واریز شود. دوستان و همکارن عزیز می توانند بجای تهیه این ابزار، از ابزارهای رایگان و مشابه از جمله EA یا SA استفاده کنند که تقریباً قابلیت های زیادی را در اختیارشان قرار خواهد داد.

برای مطالعه بیشتر دز مورد نرم افزارهای BPMS به این صفحه مراجعه نمایید.


به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .