عضویت در کانال مدیریت فرایند
ویژگی‌های نرم افزار BPMS بونیتا
نرم افزار Bonitasoft

BPM بونیتا یک مجموعه نرم‌افزاری متن‌باز جهت مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار و ایجاد گردش‌کار است که در سال ۲۰۰۱ اولین نسخه آن تولید شده است. اینکار ابتدا در موسسه ملی علوم کامپیوتر فرانسه شروع شد و پس از سپری شدن سالیان متعدد در انحصار شرکت علوم کامپیوتری “گروپ بال” فرانسه قرار گرفت. بعد از سال ۲۰۰۹ توسعه بونیتا توسط شرکتی که منحصرا برای این منظور ایجاد شده بود به نام Bonitasoft انجام شد.

 

ویژگی‌های و اجزاء اصلی نرم افزار BPMS بونیتا

Bonita BPMS دارای سه جزء اصلی می‌باشد:

  • استدیو بونیتا: امکان اعمال تغییرات در فرآیندهای کسب‌وکار را در یک محیط گرافیکی بر طبق استانداردهای BMPN برای کاربر فراهم می‌آورد. همچنین کاربر می‌تواند فرآیندها را به سایر قسمت‌های سیستم اطلاعاتی (نظیر پیام‌رسانی، برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و پایگاه‌داده) مرتبط نماید تا بتوان نرم افزاری با قابلیت ارائه فرم‌ّهایی تحت وب جهت مدیریت کسب‌وکار ایجاد نمود.

همچنین استدیو بونیتا با استفاده از جعبه ابزارهایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان طراحی گرافیکی فرم‌های تحت وب برای استفاده کاربران نهایی جهت تعامل با فرآیندها را ایجاد می‌کند. علاوه براین استدیو این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد که طراحی فرآیند را با استفاده از سایر استانداردها مانند XPDL و JBPM ایجاد نماید. اساس این کار متکی بر Eclipse است.

 

  • موتور BPM بونیتا: موتور BPM یک نرم افزار مبتنی بر جاوا است که فرآیند تعریف و ساخته شده با محیط استدیو بونیتا را اجرا می‌نماید. API های موتور، کاربر را قادر می‌سازد که با استفاده از تکنیک‌ّهای برنامه نویسی با فرآیندها تعامل داشته باشد. این مفهوم تحت عنوان LGPL ارائه شده است و اساس کار آن بر پایه Hibernate است.
  • پورتال بونیتا: پورتالی است که به هریک از کاربران نهایی این امکان را می‌دهد که در یک محیطی شبیه به webmain ، تمام فعالیت‌هایی که درگیر آن هستند را مدیریت کند. این پورتال به کاربران این امکان را می‌دهد که فرآیندهای خود را مدیریت کند و گزارشاتی از انواع فرآیندها دریافت نماید. اساس کار آن برپایه AngularJS است.

Bonita BPMS یک نرم افزار متن‌باز است که می‌توان تحت قرارداد GPL آن را دانلود و توسعه داد.

Bonita BPMS یک راه‌کار مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM) قوی برای ساخت و اجرای نرم‌افزارهای مبتنی بر فرآیند است.

 

همانطور که اشاره شد، BPM بونیتا سه راهکار را یکجا جمع کرده است: یک استدیو با کاربری آسان برای مدلسازی فرآیندها و توسعه نرم افزار، یک موتور اجرا کننده فرآیند و یک محیط کاملا تحت وب برای کاربر نهایی است.

 

نرم افزار Bonitasoft

با استفاده از استدیو بونیتا که محیط گرافیکی برپایه Eclipse است، کاربران می‌توانند فرآیندهای خود را به‌طور طبیعی روی یک صفحه سفید ترسیم نمایند. سپس آن‌ها داده‌ها و افراد مرتبط با هر فعالیت‌ را تعریف می‌نمایند و به سادگی ارتباط بین آنها و سیستم‌های اطلاعاتی را برقرار می‌سازند.

 

 

استدیو بونیتا با همکاری بیش از ۱۰۰ اتصال‌دهنده برای استفاده های تجاری متداول نظیر پایگاه‌داده‌های متن باز، سیستم‌های پیغام رسان، ERP و CRM و ECM و … ارائه شده است. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

AD, Alfresco, BIRT, eXo, Jaspersoft, LDAP, Nuxeo, SAP, Sharepoint, SugarCRM, Talend

نرم افزار Bonitasoft

 

استودیوی بونیتا یک اپلیکیشن ساز drag-n-drop دارد که به کاربران کمک می کند شکل های وب خود را به آسانی طراحی کنند- و در صورت نیاز دستیابی به امکانات شخصی سازی کامل، کد ویژه ای را اضافه نمایند.

 

زمانیکه این اپلیکیشن طراحی می شود، یک کلیک ساده برای اجرای آن کافیست، خواه برای محیط تست اجزاء، خواه در حالت ایجاد. یکی دیگر از ویژگی های استودیوی بونیتا، شبیه سازی فرایند، تولید مستندات، طراحی داشبورد و گزارش‌ّها است. موتور اجرای بونیتا، یک موتور گردش کار جاوایی قابل توسعه و قوی است. به حد کافی برای سازگاری آسان با هر ساختار سیستم اطلاعاتی دیگر، از ساده تا پیچیده، انعطاف پذیر می باشد و به اندازه کافی برای پشتیبانی بار کار شدید، قوی است.

 

نرم افزار Bonitasoft

 

پورتال بونیتا یک پورتال BPM تحت وب است که مانند یک inbox ایمیل، می تواند به آسانی مورد استفاده قرار بگیرد و به کاربر نهایی امکان مدیریت فرآیندها و کارهای روزمره را می‌دهد. پورتال بونیتا، کلیه ابزارهای نظارت و اجرای فرآیندها را در اختیار کاربران مجاز می گذارد.

 

نرم افزار Bonitasoft

 

از بونیتا می توان برای پروژه های مختلف که نیاز به گردش کارهای پیچیده دارند، مانند: مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان (SCM)، دولت الکترونیک، مدیریت منابع انسانی(HR)، مدیریت قراردادها(CM)  و غیره استفاده کرد.


مطالعه مطالب زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد: 

معرفی ۱۰ BPMS رایگان متن باز دنیا -۲۰۱۵- بخش اول

معرفی ۱۰ BPMS رایگان متن باز دنیا -۲۰۱۵- بخش دوم

همچنین فیلم ها زیر نیز مرتبط با موضوع BPMS هستند:

فیلم معرفی نرم افزار بونیتا

فیلم معرفی نرم افزار BPMS ACTIVITI

صفر تا صد آموزش نرم افزار BizAgi

صفر تا صد ساخت فرایند با پروسس میکر

چرا BPMS


همچین از این صفحه میتوانید در مورد دوره های آموزشی نرم افزارهای مختلف BPMS کسب اطلاع نمایید. 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .