عضویت در کانال مدیریت فرایند
رویکرد ما در مدیریت فرایند با سایر شرکت های همکار فعال کمی متفاوت است!
استقرار BPM

رویکرد ما در مدیریت فرایند با سایر شرکت های همکار فعال کمی متفاوت است!

متاسفانه اشخاص حقوقی یا حقیقی تازه فعال در حوزه مدیریت فرایندها در کشور ما (مشاورین مدیریت) به دلیل ضعف در حوزه فناوری اطلاعات، پروژه های مدیریت فرایند را محدود به فاز مدلسازی میکنند لیکن مدل های فرایندی احصا شده بدون اینکه وارد پیاده سازی شوند، فاقد ارزش افزوده چندانی خواهد بود و بر همه متخصصین خبره در سطح بین الملل روشن است که پیاده سازی و اجرای فرایندها در بهترین حالت ممکن از طریق BPMS امکانپذیر است.

به پادکستهای زیر توجه نمایید. در مورد ریسک ها و اشتباهات پروژه های مدیریت فرایند در کشور ما هستند:

پادکست اشتباه اول

پادکست اشتباه دوم

پادکست اشتباه سوم

پادکست اشتباه چهارم

البته این به معنی پیاده سازی فرایندهای اشتباه در BPMS نیست، لیکن ابتدا باید فرایندهای دارای مشکل را اصلاح و سپس به مکانیزه نمودن انها اقدام نمود.

از سوی دیگر اگر با همه فرایندها اینگونه برخورد شود یعنی اگر همه فرایندها را اصلاح و سپس اجرا کرد، جنس پروژه به سمت BPR سوق پیدا میکند که نقطه تفاوت آن BPM نیز همین است. در واقع باید طوری برخورد کرد که در فاز و چرخش اول به سراغ بهبود همه فرایندها نرفت بلکه ذات مکانیزاسیون با BPMS منجر به بسیاری بهبودها خواهد شد.

پس در نتیجه در پروژه های BPM بایستی برخی یا به عبارت بهتر تعداد قابل توجهی از فرایندهای وضع موجود را حفظ و وارد چرخه مکانیزاسیون نمود هر چند برخی از این موارد خیلی هم ایده ال نیستند اما دارای مشکلات اساسی نیز نباید باشند.

اینجاست که نقش BPMS کاملاً به پروژه های مدیریت فرایند در عصر کنونی گره خورده است.

برخی تنها با این عبارت که: بیل گیس میگوید نباید فرایندهای غلط را مکانیزه کرد سعی در خفیف کردن نقش BPMS دارند، منتها در بسیاری از متدولوژی های نوین، انتخاب BPMS جز فازهای اول مدیریت فرایند تلقی میگردد زیرا نوع و مدل ابزار تاثیراتی را بر مدلسازی خواهد گذاشت.

همچنین سیستم های متن باز بسیار مناسبی در دنیا وجود دارد که سازمان ها بهتر است با اینگونه سیستم ها پروژه های مدیریت فرایند خود را آغاز نمایند. به احتمال زیاد این سیستم ها پاسخگوی نیاز بسیاری از آنها خواهد بود ولی چنانچه این سیستم ها نتوانند نیاز این سازمان ها را پوشش دهند، یک راند آموزش و تلاش و مانور بر روی این سیستم های متن باز بستر و زیرساخت آموزشی و فرهنگی را برای استقرار سیستم های تجاری گران قیمت مهیا خواهد نمود. البته این مورد اشاره شده در کمتر سازمانی اتفاق افتاده است یعنی یک سیستم متن باز مناسب میتواند به واقع پاسخگوی نیاز سازمانها و شرکت ها باشد.

البته در انتخاب سیستم BPMS متن باز نیز باید ملاحظات سازمانی مدنظر قرار گیرد و یک نسخه واحد برای همه قابل تجویز نیست.


اطلاعات کاملتر در این خصوص را اینجا مطالعه نمایید

و یا به این پادکست گوش کنید

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .