عضویت در کانال مدیریت فرایند
معرفی قابلیت های سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPM Bonita

معرفی قابلیت های سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPM Bonita

بسیاری از کسب و کارها ممکن است در ابتدای کار با استفاده از ایمیل و یا نرم افزارهای صفحه گسترده (همچون Excel) قادر به انجام فعالیت های خود باشند، اما با گسترش فعالیت های خود بزودی به نقطه ای می رسند که دیگر این ابزارهای ساده جوابگوی نیاز آن ها نخواهد بود. برای مثال هنگامی که فرآیندهای کسب و کار چندین دپارتمان شرکت/سازمان را دربر گرفته و یا هنگامی که روند اجرای فرآیندها شامل ترکیبی از فعالیت های دستی و سیستمی می باشد.

 


برخی شرکت ها و سازمان ها ممکن است جهت مکانیزه سازی و مدیریت فرآیندهای کسب و کار خود مجموعه ای از  نرم افزارهای موجود در بازار را بصورت جزیره ای مورد استفاده قرار داده و یا نرم افزارهای سفارشی یکپارچه را تولید و استفاده کنند، که راهکار اول عدم کارایی و راهکار دوم افزایش چشمگیر زمان و هزینه موردنیاز را بهمراه خواهد داشت. ضمن اینکه هیچ یک از راهکارهای مذکور انعطاف موردنیاز جهت اعمال تغییرات سریع بر روی فرآیندهای کسب و کار را ندارند. از اینرو در برخی از شرکت ها و سازمان ها دیده می شود که با وجود اینکه فرآیندهای کاری آن ها بر روی کاغذ تغییر کرده و یا اصلاح شده است، اما اعمال این تغییرات بر روی سیستم­های نرم افزاری موجود هفته ها و حتی ماه ها به طول می انجامد.

 


امروزه سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS) به منظور مکانیزه سازی فرآیندهای دستی (کاغذی) مورد استفاده در شرکت­ها و سازمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سامانه های BPMS با کیفیت به مدیران امکان می دهند تا فرآیندهای کسب و کار خود را به زبان ساده مدلسازی کرده (بر اساس استاندارد BPMN)، در زمان کوتاهی پیاده سازی نموده (با کمترین نیاز به کدنویسی)، و عملکرد اجرایی آن ها را تحت کنترل داشته باشند (با ارائه داشبورد مدیریتی).

 


همچنین، BPMSهای قدرتمند امروزی به شرکت ها و سازمان های مختلف امکان می دهد تا بر اساس تغییرات برون/درون سازمانی فرآیندهای مکانیزه شده خود را در کوتاهترین زمان ممکن تغییر داده و یا اصلاح نمایند که این امر ضمن کاهش هزینه های نگهداری و توسعه سیستم، انعطاف و چابکی سازمان در مواجهه با تغییرات را بصورت قابل توجهی افزایش می دهد. بویژه از سال ۲۰۰۰ به بعد، سامانه های BPMS تجاری و متن باز مختلفی ارائه شده است که هریک از آن ها قابلیت های منحصر به فردی داشته و مزایا و معایب خاص خود را دارند. از اینرو انتخاب BPMS مناسب برای شرکت/سازمان شما شاید کار راحتی نباشد چرا که پارامترهای بسیاری می توانند در این انتخاب دخیل باشند.

 


در این راستا و به منظور کمک به محققان و علاقه مندان در زمینه سیستم های مدیریت فرآیند کسب و کار، در نظر داریم طی سلسله مطلبی ابتدا BPMS متن باز و رایگان Bonita معرفی شده، سپس مهمترین نقاط ضعف و قوت این BPMS در کنار دیگر BPMS های متن باز و تجاری معروف در بازار ایران و جهان بصورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است (بر اساس منابع مختلف و نظر متخصصان).

 

از اینجا با بخش ها، قابلیت ها و ویژگی های اصلی نرم افزار Bonita BPM آشنا شوید. 

 

معرفی Bonita BPM

BPMS متن باز بونیتا (Bonita) ابتدا در سال ۲۰۰۱ توسط موسسه ملی تحقیقات علوم کامپیوتر فرانسه طراحی و عرضه شد. در ادامه و پس از ارائه نسخه های مختلف، شرکت BonitaSoft در سال ۲۰۰۹ توسط مدیر شاخه BPM این موسسه تاسیس شده و توسعه و پشتیبانی این BPMS را بر عهده گرفت. در حال حاضر Bonita بعنوان بستری متن باز و رایگان با امکانات کامل برای مکانیزه سازی و هوشمندسازی فرآیندهای کسب و کار مطرح است.


این مطلب را هم بخوانید: بهترین نرم افزار BPMS کدام است؟


البته این BPMS دارای نسخه تجاری نیز می­باشد که علاوه بر ارائه خدمات پشتیبانی بصورت اختصاصی، امکانات و قابلیتهای کاملتری نسبت به نسخه رایگان آن در اختیار کاربران قرار می­دهد. امروزه Bonita BPM توسط بسیاری از شرکتها و سازمانهای مطرح در صنایع گوناگون در کشورهای مختلف جهان جهت توسعه و مدیریت فرآیندهای کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد، از جمله موارد معروف می­توان به Sony، Swisscom، Total،  SISCO، McGill University و BBVA اشاره کرد.

 


لازم به ذکر است که Bonita تنها BPMS متن باز است که در گزارش سال ۲۰۱۷ موسسه گارتنر جزء BPMSهای هوشمند (iBPMS) رده بندی شده است (شکل زیر).

 

bpms bonita

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .