عضویت در کانال مدیریت فرایند
یک نکته: سه نوع کاربردی از نرم افزار مدیریت فرایند کسب وکار
کتاب آموزش BPM

برگرفته از کتاب ۱۰۰ راز مدیریت فرایند کسب و کار

 

انواع مختلفی از بسته­ های نرم افزاری مدیریت فرآیند کسب ­وکار (BPMS) موجود هستند که بیشتر آنها تقریباً دارای ویژگی­هایی یکسان می­باشند. اما به طور هم­زمان، هر یک از جنبه­ ای، منحصر به فرد هستند، زیرا عملکردهای مشخص موجود در بعضی از آنها، سبب می­شود که از یکدیگر متمایز گردند. به همین دلیل، دسته­ بندی نرم­ افزار BPM تا حدی چالش‌برانگیز است. اما در عین حال، سه نوع نرم­افزار موجود است. این سه نوع، دارای عملکردهایی هستند که می­توان گفت تقریبا به طور ذاتی، در تمام بسته­ های BPM یافت می­شود.

 

الف) برنامه­ های مبتنی بر جریان کار: این نوع نرم­افزار نشان می‌دهد که چگونه می‌توان فرآیندها را به نحوی بهینه به سیستم‌های اتوماتیک و اعضای تیم محول نمود. برای انجام این کار، نرم‌افزار جریان کار نیازمند نقشه­ای همراه با جزئیات از فرآیندهای کسب­ وکار موجود است. این جزییات به دقت موردارزیابی قرار می­گیرد، تا وظیفه اتوماتیک­ سازی مراحل ویژه، برای تحویل نتایج و عملکرد بهینه صورت گیرد و از این طریق، رضایت مشتری افزایش یابد. هر چند، از آنجا که نرم­ افزار جریان کار بر روی یک فرایند ثابت اعمال می‌شود، ممکن است انجام تغییرات خاص در آن مجاز نباشد.

 

ب) نرم­ افزار نظارت بر کارآمدی: تعیین حلقه ضعیفی که سبب می‌شود زنجیره فرآیند، غیرکارآمد یا ناموفق باشد، هدف اصلی این نوع از نرم­ افزارهای BPM است. این هدف از طریق نظارت دقیق بر فرآیند از آغاز تا پایان، در عین برخورداری از رابط­های برنامه کاربردی (API) به منظور برقراری ارتباط با هر نوع سیستم شرکتی در طول روند یک فرایند کسب­ وکار، محقق می­شود. تشخیص این گونه محدودیت­ها سبب می­شود که پیداکردن شیوه­های غلبه بر آنها از طریق مجموعه‌ای از برنامه‌های استراتژیک دقیق برای مدیریت، ساده‌تر باشد.

 

ج) ابزارهای یکپارچه سازی سیستم­های کاربردی سازمان (EAI): این مورد، ترکیبی از برنامه­ های کاربردی مبتنی بر جریان کار و نرم­ افزار نظارت بر کارآمدی است. این ابزار، API را به منظور استخراج اطلاعات از سیستم­های گوناگون که منجر به افزایش سطح کارآمدی فرآیندهای کسب ­وکار می­شود، مورد استفاده قرار می­دهد.

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .