عضویت در کانال مدیریت فرایند
تصمیمات خود را با DMN مدل کنید
استاندارد DMN

تصمیمات خود را با DMN مدل کنید

 

اعضای گروه مدیریت شی (OMG) که یک کنسرسیوم استانداردهای تکنولوژی غیر انتفاعی بین المللی با عضویت آزاد است، سه استاندارد متوالی، قدرتمند و مکمل را تولید کرده است که با هم می توانند طیف وسیعی از روشهای کار مورد استفاده در اکثر سازمان ها را مدل نمایند. این استانداردهای”سه گانه” متعلق به بهبود فرآیند، در واقع پشتیبانی از مدیریت فرآیند (BPMN)، مدیریت موارد (CMMN) و مدیریت تصمیم (DMN) را ارائه می دهند. این مطلب به معرفی DMN می پردازد که مخفف عبارت Decision Model and Notation است.

 

مزایای بکارگیری استاندارد DMN

با استفاده از DMN برای مدل سازی تصمیم گیری سازمانی خود، می‌توانید به مزایای زیر دست یابید:

  • به کلیه ذینفعان و سهامداران کمک میکند تا با استفاده از نمودارهایی که به راحتی قابل خواندن هستند، یک حوزه پیچیده تصمیم گیری را درک نمایند.
  • مبانی طبیعی برای بحث و توافق درباره دامنه و ماهیت تصمیم گیری کسب و کار را فراهم می نمایید.
  • زحمت و ریسک پروژه های اتوماسیون تصمیم گیری را از طریق تجزیه گرافیکی الزامات کاهش می دهید.
  • اجازه می دهد در جداول تصمیم گیری، قوانین کسب و کار به سادگی و به شیوه ای قابل اعتماد تعریف شوند.
  • توسعه سیستم های تصمیم گیری را با استفاده از مشخصه هایی که ممکن است به طور خودکار اعتبار سنجی و اجرا شوند، ساده سازی می نماید.
  • زمینه ساختاری برای توسعه و مدیریت مدلهای تحلیلی پیش بینی کننده را فراهم می کنید.
  • امکان ایجاد کتابخانه ای از مؤلفه های تصمیم گیری که مجددا قابل استفاده هستند را فراهم می نمایید.

 

مدل سازی تصمیم گیری یا DMN

استاندارد DMN یک زبان مدل سازی و نوعی نماد گذاری برای مشخصات دقیق تصمیمات کسب و کار و قوانین کسب و کار است. استاندارد DMN توسط افراد مختلفی که در مدیریت تصمیم­گیری دخیل هستند، به راحتی قابل خواندن است. این موارد عبارتند از: افراد در داخل کسب و کار که قوانین را مشخص می کنند و بر اعمال آنها نظارت می نمایند، تحلیلگران کسب و کار که نیازهای کاربر را به مدلهای تصمیم گیری دقیق تبدیل می کنند و توسعه دهندگان نرم افزار که این موارد را در سیستم های سازمانی پیاده سازی می نمایند. تصمیمات مدل سازی شده همچنین می توانند در یک متن تجاری گنجانده شده و به این ترتیب به سازمان ها، معیارها و اهداف کسب و کار لینک داده شوند.

 

استاندارد DMN به گونه ای طراحی شده است که در کنار BPMN یا CMMN مکانیسم مناسبی برای مدل سازی تصمیم گیری در ارتباط با فرآیندها و موارد ارائه می دهد. شکل زیر نشان می دهد که چگونه می توان از یک مدل تصمیم گیری در DMN برای تعریف تصمیم گیری در ارتباط با یکی از وظایف فرآیند کسب و کار که در BPMN تعریف شده است، استفاده نمود: نمودار DRD (نمودار تصمیم گیری) عملکرد یک سرویس تصمیم گیری را به صورت یک شبکه تصمیم گیری که از مدل های دانش کسب و کار پشتیبانی می کند تعریف می نماید. از طرفی جداول تصمیم گیری برای مدل سازی منطق تصمیم گیری نهفته در مؤلفه های DRD استفاده می شوند.

 

 

DMN چیست

 

استاندارد DMN اجازه می دهد تا مدل ها در سه سطح ساخته شوند:

الزامات تصمیم گیری: نوعی نماد گذاری برای نمودارهای مورد نیاز تصمیم گیری (DRD) که به صورت گرافیکی تصمیماتی که باید در یک حوزه از کسب و کار گرفته شوند را همراه با وابستگی آنها به یکدیگر، به داده های ورودی و به دانش کسب و کار نشان می دهد. نمودارهای DRD می توانند به خودی خود به عنوان یک تحلیل سطح بالا از حوزه تصمیم گیری استفاده شوند. یا اینکه به عنوان چارچوبی برای تعریف یک سرویس تصمیم گیری اجرایی مورد استفاده قرار گیرند.

 

عبارات کادر بندی شده: نوعی نمادگذاری انعطاف پذیر است که به اجزای منطق تصمیم اجازه می دهد تا به صورت گرافیکی ترسیم شوند. یکی از مزایای مهم DMN، نماد گذاری واضح و غیر مبهم برای جداول تصمیم گیری است که شیوه ای روشن، راحت و متداول برای بیان قوانین کسب و کار در قالب عبارات کادر بندی شده ارائه می دهد.

 

منطق تصمیم گیری: نوعی زبان بیان (FEEL) برای تعریف منطق تصمیم است که معمولاً با اجزای یک DRD یا سلول های یک جدول تصمیم گیری همراه است. FEEL می تواند منطق ساختار یافته، محاسبات، ساختارهای ساده برای داده ها و منطق تعریف شده خارجی (مربوط به جاوا و PMML) را به صورت عبارت های اجرایی با معانی مشخص تعریف نماید.

 

تمام این سه سطح در صورت مشخص بودن، قابل اجرا هستند و به عنوان XML قابل تعویض خواهند بود.

 

برای اشنایی بیشتر با استاندارد DMN و CMMN فیلم پایین را مشاهده نمایید. 

 

 

درباره OMG

سازمان Object Management Group -OMG- یک کنسرسیوم مربوط به استانداردهای جهانی و غیرانتفاعی صنعت رایانه و سازمانی با عضویت آزاد و با نمایندگانی از دولت، صنعت و دانشگاه است.  OMG Task Force استانداردهای ادغام سازمانی را برای طیف گسترده ای از فناوری ها و حتی طیف گسترده تری از صنایع توسعه می دهد. استانداردهای مدل سازی OMG امکان طراحی بصری قدرتمند، اجرا و نگهداری نرم افزارها و سایر فرآیندها را فراهم می آورند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت www.omg.org مراجعه نمایید.

 

این فرصت ویژه را از دست ندهید. بر روی تصویر پایین کلیک کنید. 

Dmn-چیست؟

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .