عضویت در کانال مدیریت فرایند
چرا بیزاجی دیگر توسط ما توصیه نمیشود؟
بیزاجی

در این مطلب در نظر داریم به این موضوع بپردازیم که چرا بیزاجی دیگر جزء بهترین نرم افزارهای BPMS در کشور ما نبوده و توسط تیم ما توصیه نمیشود.

نرم افزار بیزاجی که جزء نرم افزارهای BPMS به شمار می رود، طی سال های قبل جزء بهترین گزینه های مطرح در حوزه نرم افزارهای BPMS کشور به شمار می رفت که در حال حاضر متاسفانه دیگر نمی توان در مورد Bizagi چنین قضاوتی داشت.

ما از بیان این مطلب به هیچ وجه خوشحال نیستیم و رسالت اجتماعی، ما را بر آن داشت که بصورت شفاف به بیان این موضوع بپردازیم.

این مطلب را تا انتها بخوانید تا برخی دلایل این موضوع را دریابید.

 

دلیل اول عدم استفاده از Bizagi

یکی از ریسک های مهم استقرار نرم افزار Bizagi این است که طبق ادعای شرکت بیزاجی، این نرم افزار بصورت Cloud و در بستر وب ارائه خواهد شد. این موضوع باعث میشود که دیگر این نرم افزار قابل دانلود و کرک نبوده و نسخه هایی که در کشور ما به فروش میرسند، نسخه های قدیمی این نرم افزار هستند. مثلاً فرض کنید اکنون سال 2025 است و نرم افزار بیزاجی تغییرات زیادی کرده است درحالیکه نسخه فروخته شده مربوط به سال 2021 خواهد بود.

 

از اینجا میتوانید خبر مربوط به این موضوع را بخوانید. 

 

دلیل دوم عدم استفاده از Bizagi

برای موفقیت پیاده سازی هر نرم افزاری به دو بال نیاز است:

  • بال اول: قابلیت های فنی
  • بال دوم: پشتیبانی

بله تا چندی پیش نرم افزار Bizagi جز بهترین نرم افزاهای BPMS محسوب میشد و ما نیز بارها و بارها این موضوع را گفته بودیم چون هر دو بال لازم را داشت ولی در حال حاضر متاسفانه تبدیل به یک هواپیمای یک موتوره شده است و موتور دوم آن که ارائه خدمات و پشتیبانی بود از کار افتاده است. به این معنی که سال ها قبل نرم افزار بیزاجی توسط یک شرکت معتبر نرم افزاری ارائه و پشتیبانی میشد که به دلیل خاصی این شرکت از فروش نرم افزار Bizagi کناره گیری کرد.

 

با کناره گیری این شرکت بزرگ از فروش نرم افزار Bizagi ، چند شرکت کوچک 2-3 نفره اقدام به فروش این نرم افزار کردند که به دلیل سازوکارهای ضعیف، ارائه خدمات پشتیبانی و آموزش آنها با مشکلات جدی برای خریدارن همراه بود. دلیل این امر نیز تماس های مختلف از سمت خریدارن و سازمان هایی بود که از این شرکت های کوچک نرم افزار را تهیه کرده بودند لیکن در پیاده سازی و اجرای موفق آن توفیق چندانی به دست نیاورده بودند. با یک سرچ ساده در گوگل متوجه خواهید شد که سطح این شرکت ها به گونه ای است که بعضاً در سایتهای رایگان تبلیغاتی مثل دیوار وامثالهم اقدام به تبلیغ محصولات خود می نمایند.

 

نکته جالب تر اینجاست که چندین شرکت کوچک که در زمینه فروش نرم افزار Bizagi در ایران فعال هستند، سورس خود را از یک نفر دریافت می کنند. در واقع متاسفانه فقط یک فروشنده در زمینه نرم افزار Bizagi در ایران وجود دارد.

هر چند تیم ما با مشارکت چند تیم دیگر سعی در احیای این موضوع داشت ولی توفیق چندانی به دست نیامد.

 

دلیل سوم عدم استفاده از Bizagi

همانطورکه می دانید با پیشرفت تکنولوژی، مباحث مربوط به امنیت در حوزه سایبر از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است بطوریکه کمتر سازمانی حاضر است ریسک استفاده از نرم افزارهای کرک را پذیرفته و دارایی خود را بر باد دهد.

برای پی بردن به ریسک استفاده از این نرم افزارها کافی است این مطلب را گوگل کنید: مخاطرات استفاده از نرم افزارهای کرک

 

همه این دلایل ما را بر آن داشت که حتی از سود خود صرف نظر کرده بصورت شفاف به تبیین این موضوع بپردازیم.  یک نمونه از آن برگزاری دوره های مختلف آموزش بیزاجی بود که جزء دوره های پرتکرار مدرسه مدیریت فرایند به حساب می آمد ولی دیگر چنین دوره ای توسط ما برگزار نخواهد شد.

 

دوستان زیادی در خصوص نرم افزار بیزاجی و نحوه بکارگیری آن در ایران از ما سوال می پرسند. فعلا در قالب چند کلمه به این عزیزان باید گفت:

توجه نمایید نرم افزار بیزاجی جزء نرم افزارهای BPMS قدرتمند در سطح دنیال به شمار میرود ولی در کشور ما در حال حاضر پشیبانی مناسبی برای این نرم افزار ارائه نمی شود. همچنین به دلیل اینکه بیزاجی بصورت Cloud و در بستر وب ارائه خواهد شد، باعث میشود که دیگر این نرم افزار قابل دانلود و کرک نبوده و نسخه هایی که در کشور ما به فروش میرسند، نسخه های قدیمی این نرم افزار باشند. پس ما به هیچ مجموعه ای استفاده از این نرم افزار را به جهت استفاده سازمانی توصیه نمی کنیم.

 

چه نرم افزارهایی را می توان به عنوان جایگزین Bizagi در نظر گرفت؟

بر اساس بررسی های دائمی تیم ما و سایر متخصصین، گفتنی است هنوز نرم افزارهای BPMS تولید داخل از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده که بتوان به آنها BPMS اتلاق کرد. البته این یک هشدار است و بهتر است شرکت های بزرگ نرم افزاری تغییر رویکرد داده و بجای تولید نرم افزارهای BPMS داخلی، اقدام به سفارشی سازی و بومی سازی نرم افزارهای BPMS متن باز نموده و چرخ را از ابتدا اختراع نکنند. در این زمینه تیم ما به منظور کمک به این شرکت ها اعلام آمادگی می کند.

از بین نرم افزارهای مختلف متن باز BPMS میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • کاموندا
  • پروسس میکر
  • اکتیویتی
  • بونیتا
  • فلوایبل
  • ردهت

 

نرم افزارهای کاموندا و پروسس میکر با توجه به نیازمندی سازمان های ایرانی فعلاً جز گزینه های دست اول به شمار میروند. در یک تحلیل اولیه ولی حائز اهمیت می توان گفت نرم افزار کاموندا برای سازمان های با ابعاد بزرگ و متوسط و نرم افزار پروسس میکر برای کسب و کارهای کوچک گزینه مناسبی است. البته نکته جالب دیگری در این بین وجود دارد. نرم افزار کاموندا در کشور ما از 150 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان به فروش می رسد. سایر نرم افزارهای متن باز اشاره شده در بالا، تجربه بالایی در کشور ما ندارند و جزء توصیه های ما نمی باشند.

 

بار دیگر این موضوع مهم را تاکید می کنیم که مطلوب خواهد بود شرکت های بزرگ نرم افزاری اقدام به بومی سازی سایر نرم افزارهای متن باز BPMS نموده تا بجز گزینه های فوق، انتخاب های بیشتری برای شرکت ها و سازمان های ایرانی در بکارگیری نرم افزارهای BPMS مهیا گردد.

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .