عضویت در کانال مدیریت فرایند
گام بعد از یادگیری BPMN چیست؟
استاندارد DMN

بسیار از دوستان و متخصصین مدیریت فرایند این سوال را می پرسند که گام بعد از یادگیری BPMN چیست؟ یعنی در حوزه مدلسازی فرایند به دانش و مهارت کافی رسیده ایم. حالا چه کار باید بکنیم؟ آیا چیز جدیدی باید فرابگیریم یا به همین دانش و مهارت خود عمق دهیم؟

پاسخ به هر دو سوال بالا مثبت است.

 

یعنی دنیای مدلسازی و BPMN اقیانوس ژرفی است که بعید است متخصصان به اعماق این اقیانوس به سادگی ورود کرده باشند که این مهم قطعا نیازمند تلاش بیشتر و بیشتر است لیکن به دلیل برخی از محدودیت های BPMN باید پای را فراتر نهاد.

احتمالا می دانید که BPMN توسط کنسرسیوم OMG پابلیش شده است ولی به دلیل همان محدودیت های BPMN این کنسرسیوم، دو استاندارد دیگر نیز در این حوزه تولید و ارائه نموده است.

  • استاندارد DMN
  • استاندارد CMMN

 

در ادامه در مورد هر یک از دو استاندارد مذکور توضیحاتی ارائه کرده و ضرورت و منابع لازم برای یادگیری آنها را برخواهیم شمرد.

 

ضرورت فراگیری استاندارد DMN

DMN مخفف Decision Model and Notation و از نظر اقای بوروس سیلور نویسنده کتاب فوق العاده BPMN METHOD AND STYLE اینگونه تعریف میشود:

DMN “استاندارد صنعتی برای مدلسازی و اجرای تصمیمات كسب وكار بدون برنامه نویسی است. یک مدل DMN  ساختار یک تصمیم کسب و کار را از ابتدا تا انتها  بدون نیاز به برنامه‌نویسی تعریف می‌کند و منطق تصمیم‌گیری را کاملاً در نمودارها و جداول شرح می‌دهد. ”

در حوزه BPM، تصمیمات به طور فزاینده ای در فرآیندهای كسب وكار  ادغام می شوند. در نتیجه منجر به مدل‌های پیچیده (اسپاگتی) می‌شود که خواندن و نگهداری آن‌ها سخت است. ترکیب مدل‌های BPMN و DMN  به كاربر اجازه می‌دهد تا به راحتي منطق تصمیم‌گیری را جدا از منطق فرآیند مدل‌سازی کند.

 

برای دانلود استاندارد DMN کافی است در گوگل این سه عبارت را جستجو کنید: DMN OMG PDF

یک پی دی اف برای شما قابل دانلود خواهد بود که نزدیک به 250 صفحه است. این رفرنس اصلی است که کنسرسیوم OMG منتشر نموده است ولی برای یادگیری DMN می توان به مراجع دیگری نیز مراجعه کرد که برخی از مهم ترین آنها در ادامه ارائه شده است.

 

 

سایر منابع برای یادگیری استاندارد DMN

بجز مطالعه استاندارد DMN که در مورد آن پیشتر توضیح دادم، مطالعه کتاب های پایین نیز برای یادگیری استاندارد DMN به شما کمک خواهد کرد.

 

استاندارد DMN

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از کتاب های فوق می توانید به سایت مدرسه مدیریت فرایند مراجعه نمایید.

 

به عنوان یک مثال ساده باید بگویم از طریق استاندارد DMN، نمودار پایین

 

آموزش DMN

 

تبدیل میشود به نمودار زیر:

 

آموزش DMN

 

نکته جالب اینکه از بین بسیاری از نرم افزارهای BPMS، تنها نرم افزار Camunda و Flowable از بین نرم افزارهای BPMS در دسترس از این استاندارد پشتیبانی می کند.

 

ضرورت فراگیری استاندارد CMMN

CMMN مخفف Case Management Model and Notation است که آنرا می توان اینگونه تعریف کرد:

مدیریت پرونده، مدیریت فرآیندهای مشترک طولانی مدت است که دانش، محتوا، ارتباطات و منابع را برای پیشبرد پرونده به منظور دستیابی به یک هدف خاص را  در جايي كه:

  • نمی توان مسیر اجرا را از قبل از اجرا تعیین کرد.
  • قضاوت انسان برای تعیین چگونگی دستیابی به هدف نهایی لازم است.
  • وضعیت پرونده را می توان توسط رویدادهای ناشي از محيط بيرون، تغییر داد.

 

براي كدام فرايندها مي توان مفهوم مديريت پرونده را به كار برد؟

تصویر پایین کاملا دقیق جایگاه استفاده از استاندارد CMMN را نمایش میدهد. یعنی در مواقعی که ما با میزان پایینی از ساختاریافتگی مواجه هستیم و کاملا باید حسب مورد تصمیم گیری کنیم از استاندارد CMMN استفاده خواهیم کرد.

 

CMMN چیست

 

 

برای دانلود استاندارد CMMN کافی است در گوگل این سه عبارت را جستجو کنید: CMMN  OMG PDF. یک پی دی اف برای شما قابل دانلود خواهد بود که نزدیک به150 صفحه است. این رفرنس اصلی است که کنسرسیوم OMG منتشر نموده است ولی برای یادگیری CMMN می توان به مراجع دیگری نیز مراجعه کرد که در بخش مقالات سایت مدرسه مدیریت فرایند معرفی شده اند.

 

برای یادگیری استاندارد CMMN پیشنهاد می کنم مطلب پایین را بخوانید:

صفر تا صد استاندارد CMMN

 

نکته جالب اینکه از بین بسیاری از نرم افزارهای BPMS، تنها نرم افزار Camunda و Flowable از بین نرم افزارهای BPMS در دسترس از این استاندارد پشتیبانی می کند.

 

در تصویر پایین می توانید یه مقایسه از ابعاد مختلف بین این 3 استاندارد را مشاهده نمایید.

 

استانداردهای OMG

 

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .