عضویت در کانال مدیریت فرایند
تکامل سیستم های ERP و BPMS
سیستم های ERP و BPMS, تفاوت ERP و BPMS

تکامل سیستم های ERP و BPMS

در مقاله قبلی مقدمه ای از تفاوت های سیستم های ERP و BPMS را شرح دادیم در این قسمت به بلوغ و تکامل این سیستم ها می پردازیم.

تکامل سیستمهای ERP و BPMS  دو جهت کاملا متمایز دارد رو علاوه بر این، درحال حاضر هرکدام در درجه بلوغی متفاوتی هستند. به طور مثال سیستم های ERP در سطح دنیا بیش از BPMS مورد پذیرش و استقبال واقع شده اند.

سیستم های مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سال های 1980 به بعد پدیدار شدند اما باور این است که سیستم های اطلاعاتی دفتری (OIS) که در سال های 1970 به وجود آمدند، پایه BPMS ها بوده اند. اولین نمونه های OIS در اواخر دهه 70 به وجود آمدند، سیستم های پیشرو این حوزه، پروژه Scoop و Officetalk ، مجموعه ای از ابزارهای Office و محیط های شبکه ای برای اشتراک اطلاعات بودند.

در اواخر سال های 80 به دلیل چندین شکست و ناکامی در پروژه ها، پیاده سازی های اتوماسیون اداری کاهش یافت و پژوهش ها به سمت گروه افزارهای انعطاف پذیر سوق یافت. در این زمان بازار به نسبت بزرگی برای سیستم های مدیریت گردش کار و این سیستم ها مبنایی برای BPMS شدند. BPMSها برای اولین بار در این زمان معرفی شدند. پیشرفت در پردازش تراکنش ها و سیستم های اداری یکپارچه، باعث رواج سیستم های گردش کار در خلال سال های 90 شد. به رغم این ها، هنوز BPMS به صورت یک فناوری پایدار و تثبیت شده در نیامده بود.

از نظر تاریخی، ریشه سیستم های ERP را می توانیم در سالهای 1960 بیابیم که تمرکز سیستم های اطلاعاتی سازمان بر حل و فصل مسایل مربوط به موجودی ها بود. در سالهای 70، این سیستم ها بر برنامه ریزی نیازمندی های مواد تمرکز کردند. این سیستم ها در تبدیل برنامه اصلی تولید به برنامه نیازمندی مواد استفاده می شدند.

پیشرفت های فنی جدید، توسعه سیستم های نرم افزاری برای مدیریت واحدهای وظیفه ای مثل مالی و منابع انسانی را تسهیل کردند و پیاده سازی مدل های مفهومی پیشنهادی Blumnetal را امکان پذیر ساختند.این مدل، معماری و چارچوب را برای سیستم های اطلاعاتی سازمان توصیف می کرد که می تواند به عنوان سنگ بنای ERP فرض شود. از آن زمان نا به حال پیشرفت های مهمی به وقوع پیوسته است و در حال حاضر سیستم های متنوع ERP در دسترس اند.

با تحلیل تکامل تاریخی و بلوغ دو نوع سیستم، می توانیم مشاهده کنیم که سیستم های ERP حاصل پیشرفت مداومی هستند که از دهه 60 تا نقطه اوج  آن در میانه دهه 90 ادامه داشته است. این تکامل منجر به عرضه محصولات با اطمینان و شناخته شده ای در صنعت شده است که اعتباری و جایگاه مهم و قابل ذکر بر سیستم های رقیب دارند. مضاف بر این سیستم ها ERP در وضعیتی بالغ بودند و سیستم های BPMS چنین وضعیتی نداشتند.

استقبال بیشتر از محصولات ERP را می توانیم در حجم فروش سالیانه این دسته محصول هم شاهد باشیم که چندین برابر محصولات BPMS است. چرخه های رواج OIS و BPMS در سال های 70، 80 و 90 به وضوح باعث سردرگرمی مدیران کسب و کار نمود پیدا کرده است.اما به نظر می رسد BPMS ها نقش کلیدی در فعالیت های آینده خواهد داشت به خصوص در حوزه ی یکپارچه سازی سیستم ها.

برگرفته از مقاله “مقایسه سیستم های ERP و BPMS در مدیریت فرآیندهای سازمانی” نوشته سیدناصر مدرسی و احمدرضا هاشمیان


برای مطالعه سایر مطالب کاربردی در حوزه BPMS اینجا را کلیک نمایید.


به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .