عضویت در کانال مدیریت فرایند
۱۰ دلیل که بر اساس آن میتوان اتوماسیون اداری را بر بستر BPMS اجرا کرد

یادآوری مهم به شرکت های متوسط و کوچک

بجای استفاده از سیستم های اتوماسیون اداری، به سادگی فرایندهای استاندارد اتوماسیون اداری را در BPMS پیاده سازی و اجرا کنید.

 

همانطور که میدانیم، اتوماسیون اداری سیستمی است که از آن برای مدیریت و گردش نامه های داخلی یک سازمان یا شرکت استفاده میشود. با توجه به اینکه منطق اتوماسیون های اداری بر اساس چند گردش کار ساده بنا نهاده شده است، از طریق BPMS میتوان گردش کارهای به مراتب پیچیده تری را پیاده سازی و اجرا نمود.

بطوریکه در بسیاری از شرکت های دنیا اتوماسیون اداری به معنای آن چیزی که در کشور ما مشاهده میشود وجود ندارد و از ابزارهای دیگری برای این منظور استفاده میشود که یکی از بهترین آنها سیستم های گردش کار یا BPMS ها هستند.

 

از منظر دیگری نیز میتوان به این موضوع نگاه کرد. اساساً موجودیت اصلی مورد کاربرد در اتوماسیون های اداری، نامه است. نامه ها با توجه به ماهیت و استاندارد نبودنشان، از قابلیت های محدودتری از حیث کنترل، پردازش و استانداردسازی نسبت به مقوله ای مثل فرمها و چک لیست ها برخوردار هستند. در حالیکه موجودیت و فرمت اصلی گردش اطلاعات در BPMS فرم ها هستند  که امکان پردازش، استانداردسازی و گزارش گیری آنها به مراتب بالاتر از نامه است. در نتیجه بسیاری از نامه ها را میتوان کرد و آنها را در یک سیستم BPMS پیاده سازی و گزارش گیری نمود.

 

مطلب بسیار جالب: مقایسه جایگاه اتوماسیون اداری در ایران و جهان

 

نامه هایی که در اتوماسیون اداری به جریان می افتند مسیر از پیش تعریف شده و استانداردی نداشته و بعضاً مشاهده میشود که به دلیل خطای کاربر، به اشتباه به شخص دیگری ارجاع شده و تا مشخص شدن این اشتباه، زمان زیادی از دست ر فته است درحالیکه فرمها در دل فرایندهای سازمان مستقر شده و فرایندها و فرمهای سازمانی با هم گره خورده اند و مسیری که هر فرم باید در سازمان طی شود تا حدود زیادی مشخص و از این حیث قابل قیاس با نامه نیستند.

 

البته در برخی از اتوماسیون های اداری مقوله ای تحت عنوان فرم ساز یا سیستم گردش کار وجود دارند که مفصل به این موضوع پرداخته ام که بین BPMSها و سیستم های گردش کار و فرم ساز تفاوت های محسوسی وجود دارد بطوریکه در سیستم های گردش کار نمیتوان فرایند های غیر خطی و تا حدودی پیچیده را براحتی پیاده سازی نمود و بحث مدیریت تغییرات و مدیریت نسخ در فرم ساز ها و سیستم های گردش کار عملاً وجود ندارند و بسیاری تفاوت های دیگر.

 

همچنین سیستم های BPMS در بحث قوانین و گزارشات مربوط به مکاتبات و ارجاعات خارق العاده عمل می کنند در صورتیکه اکثر سیستم های اتوماسیون اداری ثبت و ضبط مکاتابات را به خوبی انجام می دهند اما توانایی کنترل یا ارائه گزارشات مانیتورینگ را ندارند.

 

یک نکته جالب دیگر این است که معمولاً امکان سفارشی سازی سیستم های آماده موجود در بازار از جمله اتوماسیون اداری نزدیک به صفر است. یعنی شرکت خریدار که به سورس کد برنامه دسترسی نداشته و شرکت های فروشنده نیز برای هر مشتری اینکار را انجام نخواهند داد. در حالیکه وقتی فرایندهای حوزه اتوماسیون اداری خود را در ابزاری مثل BPMS پیاده سازی میکنید، این امکان را خواهید داشت که نرم افزاری سفارشی و منطبق بر نیازمندی های شرکت خود بسازید. از این رو برخی از مدیران ترجیح می دهند سیستم اتوماسیون اداری و دبیرخانه خود را مبتنی بر سیستم BPMS  و بر اساس پیش فرض های سازمان خود تهیه نمایند تا اینکه از پکیج های آماده استفاده نمایند.

 

یک مطلب جالب: ۶ تفاوت فرم ساز های موجود در اتوماسیون اداری با نرم افزارهای BPMS

 

گرچه استفاده از نرم افزار BPMS به عنوان جایگزین سیستم اتوماسیون اداری مرسوم نیست اما شرکت های زیادی در کشور خودمان موفق به اینکار شده اند.

همچنین وقتی شرکتهای متوسط وکوچک فرایندهای اتوماسیون اداری شان را در سیستم BPMS پیاده میکنند این فرصت برایشان فراهم میشود  که سایر فرایندهای شرکت خود را در این ابزار مکانیزه کرده و از مزایای فوق العاده آن بهره مند شوند.

 

شنیدن پادکست زیر با موضوع به اتوماسیون اداری نه بگوییم میتواند برای شما جالب باشد:

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .