عضویت در کانال مدیریت فرایند
مدیریت فرآیند کسب وکار و اتوماسیون فرآیند کسب وکار: یک تفاوت بزرگ؟
کتاب آموزش BPM

برگرفته از کتاب ۱۰۰ راز مدیریت فرایند کسب و کار

 

بسیاری از افراد در خصوص اینکه آیا باید اصطلاح مدیریت فرایند کسب ­وکار (BPM)، و یا اتوماسیون فرایند کسب­ وکار (BPA) را در ارتباط با فرآیندهای کسب­ وکار به کار ببرند، دچار سردرگمی می­شوند.

 

این دو عبارت آن­قدر شبیه به هم هستند که مردم آنها را به جای یکدیگر به کار می­برند، یا ممکن است باور داشته باشند که بین این دو مفهوم، تفاوتی وجود ندارد. آیا در بین این دو، تمایز وجود دارد؟ در زیر، خلاصه ای از نظر کارشناسان فرآیند کسب ­وکار در این رابطه، ذکر می­شود:

 

در مورد BPM، لازم است که پیش از آن­که نیاز به اتوماسیون وجود داشته باشد، تمامی فرآیندهایی که در درون سازمان جریان دارند، تعریف شوند. شناسایی روشن این فرآیندهای کلیدی و تحلیل این­که آیا آنها همسو با اهداف کسب ­وکار هستند، نیاز به تغییر یا بازتعریف فرآیندهای کسب­ وکار را در جهت دستیابی به نتایج بهینه، به وجود می­آورد.

 

در رابطه با BPA، پیش از انجام تحلیل کسب­ وکار، نیاز به اتوماسیون فرآیند کنونی وجود دارد. از راه انجام این کار، اندازه‌گیری کارآمدی و تاثیر فرایندهای اتوماتیک، مزایای فوری به بار خواهد آورد و در نتیجه، ارزش بیشتری نصیب شرکت و نیز مشتریانش می­شود.

 

البته، ممکن است در پیش­زمینه این­که چه موقع فرایند کسب­ وکار اتوماتیک شود، اختلافاتی وجود داشته باشد. با این حال، هر دو دیدگاه تا حدی مکمل یکدیگر هستند.

 

این بدان سبب است که هر دو تقریبا تا آنجا که به اتوماسیون کسب ­وکار مربوط می­شود، تقریباً مفهوم یکسانی دارند. به نحوی مشابه، شیوه­ های بهبود فرآیند به خوبی هم با BPM و هم BPA ، همسو می­شوند، زیرا هر دو اصطلاح در تلاش برای کارآمدترکردن فرایندها به طور همزمان و کاهش (اگر نه حذف کامل) وجود نقص در یک پروژه بخصوص هستند. این امر، منتهی به رویکردی پایدارتر و منسجم­تر در انجام کسب ­وکار خواهد شد.

 

لطفا توجه نمایید:

کاملاً حسب نیاز فعالین حوزه مدیریت فرایند، محصولات مختلفی در حوزه مدیریت فرایند توسط مدرسه مدیریت فرایند توسعه داده شده است که با کلیک بر روی عکس پایین میتوانید آنها را مشاهده کنید. 

 

آموزش مدیریت فرایند

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .