عضویت در کانال مدیریت فرایند
مدلسازی فرآیندهای کسب و کار فراتر از BPMN است.
دوره مدیریت فرایندهای کسب و کار

 

معماران و دیگر مجریان BPM همواره به من یادآوری می­کنند که منطق و روال جریان فعالیت­ها که در BPMN تعریف شده است، تنها یکی از المان­های مدلسازی است. مدلی که می ­بایست فرآیندهای کسب و کار یک شرکت را تعریف، تحلیل، تغییر و بهینه­ سازی نماید. من با این موضوع مخالف نیستم. در واقع BPMN تنها توالی فعالیت­های فرآیند را نشان می­دهد. اگرچه این موضوع بخش بزرگی از نیاز ما را پوشش می­دهد اما مسلماً برای اجرای صحیح BPM اطلاعات بسیار بیشتری نیاز است.

 

پس مشکل کجاست؟ من از Brett Champlin، رییس انجمن متخصصین مدیریت فرایند (WWW.abpmp.org) که خود در اکثر شرکت­های بیمه مسئول اجرای BPM است در این مورد که چه اطلاعات اضافه­ای برای پشتیبانی از یک مدیر فرآیند در برنامه BPM باید مدلسازی شود، سوال کردم. او به من یک فهرست طولانی داد که من در ادامه آن را بازآرایی کرده­ام:

 

کسب و کار یا زمینه فعالیت

·       سطح بالای زمینۀ کسب و کار که روابط کسب و کار را با رقبا، قانون­ گذاران، تأمین­ کنندگان، شرکای تجاری، مشتریان، انجمن­ ها و غیره توصیف می­کند.

·       اهداف استراتژیک و شاخص ­های کارایی

·       کنترل­ها و الزامات

·       بازارها و مشتریان

·       محصولات (کالاها و خدمات)

·       موقعیت­ها

 

عملیات و جریان فرآیند

·       زنجیره ارزش و پورتفولیوهای فرآیند

·       اهداف کوتاه مدت و میان مدت عملیاتی

·       سیاست­ها

·       شاخص­های کارایی و KPI ها

·       قواعد و ساختار سازمانی

 

مشخصه فرآیندی

·       الزامات منابع فعالیت

·       درآمدها و هزینه ­ها، هم بر مبنای فعالیت و هم برمبنای منبع

·       راهنماهای شغلی (دستورالعمل­ هایی برای افراد اجراکننده)

 

جزئیات فنی

·       سیستم­های IT

·       خدمات

·       داده

 

هر کدام از موارد فوق می­تواند به واسطه یک یا تعداد بیشتری از مدل­ها و ضمیمه­ ها که در برخی موارد به مدل BPMN لینک شده است، شرح داده شود. به عقیدۀ من، این حقیقت که BPMN به خودی خود این موارد را در بر نمی­گیرد، یک نقص نیست. در حقیقت ایجاد یک استاندارد واحد که وابسته به فروشندۀ خاصی نیست و تمامی این مدل­ها و روابط متقابل آن­ها را توصیف می­کند، تقریباً غیرممکن است. یکی از دلایل اساسی که چرا BPMN به طور گسترده ­ای به عنوان یک استاندارد مورد پذیرش قرار گرفته است، این است که درصدد انجام این کار نیست.

 

BPM در سطح کسب و کار نیاز به یک مجموعه از ابزارها دارد که حول یک مخزن ایجاد شود، یک منبع داده که علاوه بر نظارت و تحلیل اثر تغییر، بین تمام مدل­های مختلف، ارتباط ایجاد کند. لذا این سامانه که سیستم­های تحلیل فرآیند کسب و کار (BPA) نامیده می­شوند، مدل فرآیندی را به مدل­های قوانین کسب و کار، نقش­های سازمانی، اهداف و مشکلات استراتژیک و داده ­های اصلی متصل می­کند.

ابزارهای معماری کسب و کار مثل ویژوال پارادایم و EA، BPMN را به مدل­های فنی و مصنوعات قابل اجرا وصل می­کنند. امروزه بسیاری از سامانه­ های BPA و EA، BPMN را جایگزین ابزارهای مدلسازی فرایند خود کرده­اند و یا آن را به عنوان یک قالب جایگزین اضافه نموده­اند.

 

این نوشته بخش هایی از فصل اول کتاب BPMN_Method_and_Style است. برای تهیه این کتاب می توانید بر روی تصویر پایین کلیک کنید.

 

آموزش BPMN2

 

همچنین برای اینکه با کیفیت بالایی فرایندهای خود را مدلسازی کنید، نیاز به یک چک لیست برای این منظور دارید. این سند جزء مهم ترین و کلیدی ترین اسناد یک پروژه مدیریت فرایند است و ناقص بودن آن و بالتبع دریافت ناقص اطلاعات در زمان مدلسازی، قطعاً منجر به دوباره کاری در پروژه خواهد شد.

 

برای تهیه یک نمونه کامل چک لیست شناسنامه فرایندی+راهنمای تکمیل آن به این صفحه مراجعه نمایید.

 

در این شناسنامه کلیه اطلاعاتی که در طول چرخه مدیریت فرایند اعم از تحلیل، پیاده سازی، پایش و کنترل به آن نیاز دارید گنجانده شده است.

 

به اشتراک بگذارید :

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد :

تمامی حقوق مادی و معنوی برای این وب سایت محفوظ می باشد .